Universitair Centrum Psychiatrie Klachtenregeling Universitair Centrum Psychiatrie

Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over uw behandeling in het Universitair Centrum Psychiatrie. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat u ergens niet tevreden over bent. Lees wat u dan kunt doen.

Natuurlijk proberen wij alles zo goed mogelijk te doen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over iets dat u heeft meegemaakt. Of dat er iets is dat u boos of verdrietig maakt. Bijvoorbeeld omdat:

  • u zich niet serieus genomen voelt
  • u niet vriendelijk bent behandeld
  • we een afspraak niet zijn nagekomen
  • u lang heeft moeten wachten
  • u vindt dat u behandeling niet goed gegaan is

Wat kunt u doen?

Bent u niet tevreden? Vertel het ons. Blijf niet met een ontevreden gevoel rondlopen, maar ga ermee aan de slag. U kunt in gesprek gaan of een klacht indienen. Dit kan op verschillende manieren:

  • Laat de betrokken medewerker weten dat u niet tevreden bent en dat u daarover wilt praten. We staan hier altijd voor open, zodat we er iets aan kunnen doen. Voor u, en voor alle patiënten in dezelfde situatie. Door uw klachten te bespreken kunnen wij de zorg verbeteren.

    U kunt samen in een gesprek naar een oplossing zoeken. Misschien is het een misverstand en kan het direct opgelost worden. Als u het prettig vindt, dan kunt u iemand meenemen naar het gesprek.


  • Is uw probleem niet opgelost? Of kunt of wilt u niet persoonlijk praten met de betrokken medewerker van het Universitair Centrum Psychiatrie? Neem dan contact op met de afdeling Patiënteninformatie van het UMCG. U leest hier alles over in de klachtenregeling UMCG


  • U kunt ook contact opnemen met de patiëntenvertrouwenspersoon (pvp). De pvp helpt u bij vragen en klachten over de zorg die u krijgt. De pvp is onafhankelijk en niet in de dienst van het Universitair Centrum Psychiatrie of het UMCG.


  • Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht door de klachtenfunctionaris van het UMCG? Dan kunt u contact opnemen met de klachtencommissie Wkkgz. 

    Deze klachtencommissie is een samenwerking tussen Lentis GGZ/Dignis VVT/UCP/FPC van Mesdag en bestaat uit zorgverleners van deze instellingen en leden van de Cliëntenraad UCP en Lentis. De commissie heeft een onafhankelijke voorzitter en secretaris. Dit betekent dat zij niet in dienst zijn van het UMCG of Universitair Centrum Psychiatrie. De uitspraak van de klachtencommissie gaat ook naar de Raad van Bestuur van het UMCG.

    Secretaris Klachtencommissie Wkkgz
    Postbus 128
    9470 AC Zuidlaren
    Telefoon: (050) 409 72 04
    E-mail: klachtencommissiewkkgz@lentis.nl

    Reglement


  • Krijgt u verplichte zorg en heeft u een klacht? Dan kunt u direct terecht bij de Regionale Klachtencommissie Wvggz Groningen. De patiëntenvertrouwenspersoon kan u hierbij helpen.

    Deze klachtencommissie is een samenwerking tussen noordelijke ggz-instellingen, VNN en Zorgbelang. De commissie heeft een onafhankelijke voorzitter en secretaris. Dit betekent dat zij niet in dienst zijn van het UMCG of Universitair Centrum Psychiatrie. 

    Secretaris Regionale Klachtencommissie Wvggz Groningen
    Postbus 128
    9470 AC Zuidlaren
    Telefoon: (050) 409 72 04
    E-mail: klachtenwvggzgroningen@lentis.nl

    Reglement


Schadeclaim

Vindt u dat u financiële schade heeft geleden door uw bezoek aan of uw behandeling in het UMCG? Dan kunt u een schadeclaim indienen. U geeft dan aan dat u vindt dat het UMCG verantwoordelijk is voor de kosten. Schrijf in een brief wat er gebeurd is en wat de schade in euro’s is. Dit mag ook een geschat bedrag zijn. Stuur de brief naar:

Raad van Bestuur UMCG
Huispostcode LA10
Postbus 30.001
9700 RB Groningen

U krijgt van ons een brief als we uw schadeclaim hebben gekregen. Daarin staat wat er verder gaat gebeuren.

Landelijke Geschillencommissie Zorg

Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht door het UMCG of de klachtencommissie Wkkgz? Dan kunt u contact opnemen met de deelcommissie ziekenhuizen van de Landelijke Geschillencommissie Zorg. Kijk op degeschillencommissiezorg.nl voor meer informatie. U kunt ook bellen naar (070) 310 53 80.

Uw gegevens en privacy

We gaan zorgvuldig met uw gegevens om. Lees hoe we omgaan met uw privacy.