Klachtenregeling Universitair Centrum Psychiatrie

Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over uw behandeling in het Universitair Centrum Psychiatrie. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat u ergens niet tevreden over bent. Lees wat u dan kunt doen.

Natuurlijk proberen wij alles zo goed mogelijk te doen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over iets dat u heeft meegemaakt. Of dat er iets is dat u boos of verdrietig maakt. Bijvoorbeeld omdat:

  • u zich niet serieus genomen voelt
  • u niet vriendelijk bent behandeld
  • we een afspraak niet zijn nagekomen
  • u lang heeft moeten wachten
  • u vindt dat u behandeling niet goed gegaan is

Wat kunt u doen?

Bent u niet tevreden? Vertel het ons. Blijf niet met een ontevreden gevoel rondlopen, maar ga ermee aan de slag. U kunt in gesprek gaan of een klacht indienen. Dit kan op verschillende manieren:

  • Laat de betrokken medewerker weten dat u niet tevreden bent en dat u daarover wilt praten. We staan hier altijd voor open, zodat we er iets aan kunnen doen. Voor u, en voor alle patiënten in dezelfde situatie. Door uw klachten te bespreken kunnen wij de zorg verbeteren.

    U kunt samen in een gesprek naar een oplossing zoeken. Misschien is het een misverstand en kan het direct opgelost worden. Als u het prettig vindt, dan kunt u iemand meenemen naar het gesprek.

  • Is uw probleem niet opgelost? Of kunt of wilt u niet persoonlijk praten met de betrokken medewerker van het Universitair Centrum Psychiatrie? Neem dan contact op met de afdeling Patiënteninformatie van het UMCG. U leest hier alles over in de klachtenregeling UMCG

  • Als de medewerker Patiënteninformatie u niet zelf kan helpen, adviseert deze u om een brief te schrijven aan de klachtenfunctionaris van het UMCG. Zet in de brief:

    • naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres
    • uw geboortedatum
    • uw patiëntnummer in het UMCG. Dit nummer staat op de afspraakbrieven en op uw UMCG-pas.
    • een omschrijving van uw klacht
    • de afdeling en de persoon of personen waarover u een klacht heeft

    Vindt u het lastig om uw klacht op te schrijven? Dan kan een medewerker Patiënteninformatie u hiermee helpen. Als u in het Universitair Centrum Psychiatrie behandeld wordt, kan de patiëntenvertrouwenspersoon u ook daarmee helpen.

    Stuur uw brief naar:

    Klachtenfunctionaris UMCG
    Huispostcode LA10
    Postbus 30.001
    9700 RB Groningen

    U kunt de brief ook mailen naar [email protected]. U krijgt binnen 5 werkdagen een bevestiging dat wij uw brief hebben ontvangen.

    Wat doet de klachtenfunctionaris?

    De klachtenfunctionaris is een onafhankelijke persoon die bemiddelt en geen oordeel geeft. De klachtenfunctionaris onderzoekt eerst wat er gebeurd is en stelt vragen aan de betrokken medewerker. Soms nodigt de  klachtenfunctionaris u en de bij uw klacht betrokkene uit voor een gesprek.

    Toestemming medisch dossier

    Soms moeten we in uw medische dossier kijken om de klacht goed te kunnen afhandelen. Dit is het dossier waarin uw behandelaars in het UMCG alle gegevens over uw gezondheid en uw behandeling bewaren. U moet hiervoor wel eerst toestemming geven. Het toestemmingsformulier krijgt u bij de bevestigingsbrief.

    Wanneer reactie?

    We proberen uw klacht binnen 6 weken af te handelen. U krijgt dan een brief waarin de uitkomst van het onderzoek van de klachtenfunctionaris staat. Soms krijgt u excuses, soms krijgt u meer uitleg en soms passen we ook de manier waarop we werken aan. We kunnen u ook nog een keer uitnodigen voor een gesprek, om samen een oplossing te zoeken.

  • U kunt ook contact opnemen met de patiëntenvertrouwenspersoon (pvp). De pvp helpt u bij vragen en klachten over de zorg die u krijgt. De pvp is onafhankelijk en niet in de dienst van het Universitair Centrum Psychiatrie of het UMCG.

  • Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht door de klachtenfunctionaris van het UMCG? Dan kunt u contact opnemen met de klachtencommissie Wkkgz. 

    Deze klachtencommissie is een samenwerking tussen Lentis GGZ/Dignis VVT/UCP/FPC van Mesdag en bestaat uit zorgverleners van deze instellingen en leden van de Cliëntenraad UCP en Lentis. De commissie heeft een onafhankelijke voorzitter en secretaris. Dit betekent dat zij niet in dienst zijn van het UMCG of Universitair Centrum Psychiatrie. De uitspraak van de klachtencommissie gaat ook naar de Raad van Bestuur van het UMCG.

    Secretaris Klachtencommissie Wkkgz
    Postbus 128
    9470 AC Zuidlaren
    Telefoon: (050) 409 72 04
    E-mail: [email protected]

    Reglement

  • Krijgt u verplichte zorg en heeft u een klacht? Dan kunt u direct terecht bij de Regionale Klachtencommissie Wvggz Groningen. De patiëntenvertrouwenspersoon kan u hierbij helpen.

    Deze klachtencommissie is een samenwerking tussen noordelijke ggz-instellingen, VNN en Zorgbelang. De commissie heeft een onafhankelijke voorzitter en secretaris. Dit betekent dat zij niet in dienst zijn van het UMCG of Universitair Centrum Psychiatrie.

    Secretaris Regionale Klachtencommissie Wvggz Groningen
    Postbus 128
    9470 AC Zuidlaren
    Telefoon: (050) 409 72 04
    E-mail: [email protected]

    Reglement

Schadeclaim

Vindt u dat u financiële schade heeft geleden door uw bezoek aan of uw behandeling in het UMCG? Dan kunt u een schadeclaim indienen. U geeft dan aan dat u vindt dat het UMCG verantwoordelijk is voor de kosten. Schrijf in een brief wat er gebeurd is en wat de schade in euro’s is. Dit mag ook een geschat bedrag zijn. Stuur de brief naar:

Raad van Bestuur UMCG
Huispostcode LA10
Postbus 30.001
9700 RB Groningen

U krijgt van ons een brief als we uw schadeclaim hebben gekregen. Daarin staat wat er verder gaat gebeuren.

Landelijke Geschillencommissie Zorg

Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht door het UMCG of de klachtencommissie Wkkgz? Dan kunt u contact opnemen met de deelcommissie ziekenhuizen van de Landelijke Geschillencommissie Zorg. Kijk op degeschillencommissiezorg.nl voor meer informatie. U kunt ook bellen naar (070) 310 53 80.

Uw gegevens en privacy

We gaan zorgvuldig met uw gegevens om. Lees hoe we omgaan met uw privacy.