Noa en Emily voor één dag baas van het Centrum voor Revalidatie

Vandaag waren basisschoolleerlingen Noa en Emily voor één dag de baas van het Centrum voor Revalidatie (CvR). Ze maakten kennis met het centrum en werkten samen met twee leerlingen van de Mytylschool een opdracht uit. Een prachtige dag, zowel voor de kinderen als voor ons.

Initiatief JINC Baas van Morgen

Baas van Morgen is een initiatief van JINC. JINC gelooft dat elk kind gelijke kansen verdient. Ook de kinderen die opgroeien in een omgeving met sociaaleconomische achterstand en minder rolmodellen. Met het organiseren van deze dagen wakkert JINC de talenten van de kinderen aan. De kinderen leggen hun eerste waardevolle contacten en zien hoe een bedrijf in elkaar zit. JINC biedt zo een beetje hulp voor een goede start op de arbeidsmarkt. Het CvR steunt dit initiatief graag. Jan Geertzen, bestuur CvR: “Het is zonde als niet het talent maar de achtergrond van de kinderen hun toekomst bepaalt. Wij willen de kinderen graag inspireren om te durven dromen. Het is bovendien niet alleen een leerzame dag voor de kinderen, maar ook voor ons. Jong talent mogen we koesteren!”

Kennismaken met de revalidatie

Voordat de werkdag van start gaat krijgen Noa en Emily eerst een rondleiding door het CvR. Van het Tuincafé tot Cruijff Court en van het Brinkhuis tot oefenterrein De Opstap: de vele faciliteiten maken indruk. Ook maken ze kennis met de revalidatieprogramma’s. Zo oefenen ze bij GRAIL, de virtuele omgeving waar we loopanalyses maken. Daarnaast nemen ze deel aan het programma Zweet in de nek, waarbij ze sporten met een handicap. Emily: “Ik vond het bijzonder om te ervaren hoe het is om in een rolstoel te zitten.” 

Creatieve ideeën die uitnodigen om te bewegen 

Na de eerste indrukken laten de kinderen hun stem gelden. Ze werken een opdracht uit voor de Prins Johan Friso Mytylschool, een belangrijke samenwerkingspartner van het CvR. Hoe kan de school de lange gang in het gebouw zo inrichten dat het uitnodigt tot bewegen? Samen met Daan en Stijn, twee leerlingen van deze school, zoeken ze het uit. Al snel hebben ze de meest creatieve ideeën. Van een pianovloer waarbij je met elke stap een noot kunt spelen tot een muur met gaten waar je in kunt zitten en klimmen. Ze houden rekening met kinderen in een rolstoel of met een beperking. Ook zij moeten deel kunnen nemen aan de activiteiten.  

Vraagstuk vanuit het perspectief van de kinderen

Aan het eind van de dag komt het spannendste gedeelte: het presenteren van de ideeën aan het CvR en de Prins Johan Friso Mytylschool. Ondersteund met tekeningen vertellen Noa en Emily enthousiast hoe ze de gang inrichten als zij het voor het zeggen hebben. Ze zien zichzelf er al rondlopen. Vooral het toevoegen van een spelelement valt op. Bij alle activiteiten zijn punten te behalen, dit motiveert de kinderen om een hoge score te halen en hierop te blijven oefenen. Jan Geertzen, bestuur CvR: "Bijzonder om dit vraagstuk vanuit het perspectief van de kinderen te zien."