Waarom deden we dit onderzoek?
Chatbots zijn geautomatiseerde gesprekspartners. Veel organisaties zetten deze chatbots in op hun website om vragen te beantwoorden. Het UMCG onderzoekt of een chatbot ook bezoekers op umcg.nl kan helpen bij het vinden van de juiste informatie. Omdat we benieuwd zijn wat de mening over voordelen en nadelen van chatbots zijn hebben een aantal vragen aan het patiëntenpanel gesteld.
Wat zijn de belangrijkste uitkomsten en conclusies?
264 panelleden hebben de vragen beantwoord. Dat is een responspercentage van 70%. De grootste groep mensen die heeft gereageerd is geboren tussen 1950 en 1980 (Dus nu tussen de circa 35 en 75 jaar oud). Van de oudere en jongere leeftijdsgroepen zijn de aantallen klein.
80% van de mensen geeft aan wel eens een chatbot te hebben gebruikt. Dit percentage is bij alle leeftijdsgroepen ongeveer gelijk en is bij de jongere mensen iets hoger.
Voordelen chatbots:
- Bijna de helft van de mensen geeft aan geen voordelen te zien in chatbots. Dit geldt vooral in de geboortejaren 1940-1969; daarna neemt het antwoord verhoudingsgewijs ietsje af;
- Veel mensen zien vooral voordelen in de 24 uur bereikbaarheid en het snelle antwoorden. Daarnaast, in veel mindere mate, dat ze informatie kunnen vinden die ze op de website niet kunnen vinden.
Nadelen chatbots:
- Uit de 4 mogelijke opties vinden mensen het gebrek aan persoonlijk contact als grootste nadeel. Een deel van de mensen die zijn geboren tussen 1940-1959 heeft geen vertrouwen in de informatie van een chatbot. Enkelen geven aan liever de website te gebruiken om informatie te vinden;
- Uit de open vraag over de nadelen blijken vooral deze 2 thema’s veel naar voren te komen:
- Chatbots begrijpen vaak de vraag niet, wat leidt tot frustratie bij de websitegebruiker (27x geantwoord);
- Chatbots geven alleen standaard antwoorden en daardoor kom je vaak alsnog bij een medewerker uit (39x geantwoord).
Wat moet een chatbot op umcg.nl kunnen?
- Alle opties zijn voor de meeste mensen relevant (telefoonnummers, algemene informatie van het UMCG en algemene informatie over onderzoeken of behandelingen);
- Uit de open vragen blijkt dat veel mensen (20x geantwoord) geen behoefte hebben aan een chatbot of er zelfs tegen te zijn;
- Enkelen zien voordelen in praktische zaken als wachttijden, interne routes, wijzigingen in bereikbaarheid, planning van behandelingen, naam zorgverlener met foto en specialisatie.
Wat gaan we doen met deze uitkomsten?
De antwoorden laten zien wat mensen van verschillende leeftijden zien als voordelen en nadelen van chatbots en waarvoor een chatbot mogelijk ingezet kan worden. De afdeling Communicatie neemt de uitkomsten van de uitvraag mee in de overwegingen om wel of niet een chatbot in te zetten op de website van het UMCG.
Vragen en contact
Voor meer informatie over de resultaten of vragen over het patiëntenpanel mail naar: [email protected]