Patiëntenpanel UMCG

Als UMCG willen we de mening van onze patiënten, hun naasten en ook niet-patiënten graag weten. Met die inbreng kunnen we onze patiëntenzorg, ons onderwijs en onderzoek steeds blijven verbeteren.

Patiënten van het UMCG kunnen meedoen aan ons patiëntenpanel. Bent u geen patiënt maar voelt u zich wel betrokken bij het UMCG, bijvoorbeeld omdat u in de buurt woont? Ook dan kunt u meedoen en meedenken.

We vragen het panel om mee te denken over algemene en praktische zaken die in ons ziekenhuis spelen. Zo zorgen we ervoor dat we vanuit het perspectief van de patiënt blijven denken. 

Video bekijken Scannen

Door mee te denken, levert u een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van onze zorg en dienstverlening. Niet alleen voor uzelf maar ook voor alle andere en toekomstige patiënten.  

Word lid en denk mee

Wat houdt meedoen in?

We sturen u maximaal 4 keer per jaar een e-mail met een link naar een online vragenlijst. Deze vragenlijsten gaan over vraagstukken waar we als UMCG mee bezig zijn om onze zorg en dienstverlening te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan vragen over zorg en behandeling, maar ook aan onderwerpen zoals nieuwbouw, eten en drinken, digitalisering, mijnUMCG, videobellen, privacy, leefstijl, bereikbaarheid en parkeren. U beslist zelf of u de vragenlijst invult of niet.

Wat doen we met uw gegevens?

De antwoorden zijn anoniem. We weten dus niet wie welke antwoorden heeft gegeven. 

We verwerken uw gegevens volgens de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG). We gebruiken uw e-mailadres alleen om de vragenlijsten te sturen of om u te informeren over de uitkomsten. Hoe we met uw gegevens omgaan, staat ook in ons privacystatement.

Uitkomsten van het patiëntenpanel

We sturen u een paar keer per jaar een samenvatting van de uitkomsten via e-mail. De uitkomsten van de vragenlijsten plaatsen we ook hieronder.

  • In het voorjaar van 2025 dacht het UMCG-patiëntenpanel mee over een belangrijk en actueel onderwerp: fondsenwerving en doneren in de zorg. Dankzij donaties aan de fondsen en stichtingen die verbonden zijn aan het UMCG kunnen we investeren in baanbrekend onderzoek en extra voorzieningen voor goede zorg aan patiënten en hun naasten.

    Wie deden er mee?

    De vragenlijst werd door 465 panelleden ingevuld. De groep was evenredig verdeeld tussen mannen en vrouwen, en de meeste deelnemers waren tussen de 50 en 74 jaar oud.

    Wat zijn de belangrijkste bevindingen?

    Grote kansen voor meer zichtbaarheid

    • Een deel van de panelleden kent de UMCG fondsen en stichtingen nog niet. Dat betekent dat er volop ruimte is om meer mensen kennis te laten maken met deze waardevolle initiatieven. Ook kunnen we beter uitleggen waarom deze fondsen belangrijk zijn voor onze zorg en voor het ziekenhuis als geheel.

    Duidelijke informatie maakt het verschil

    • Mensen die doneren, doen dat vaker wanneer zij goed geïnformeerd zijn over de impact en bestemming van hun bijdrage. Ook geven zij aan dat het helpt als zij gericht kunnen geven, bijvoorbeeld aan een specifieke afdeling.

    Informatie in het ziekenhuis werkt

    • Panelleden waarderen informatievoorziening via folders, schermen of posters in wachtruimtes.

    Vertrouwen in het UMCG is groot

    • Maar liefst 86% van de panelleden geeft aan vertrouwen te hebben in het UMCG als ontvanger van donaties. Dat biedt een sterke basis om dit onderwerp verder uit te bouwen.

    Wat gaan we nu doen?

    We werken aan een concreet plan om onze fondsen en stichtingen meer zichtbaar te maken, zowel online als binnen het ziekenhuis. Daarnaast zorgen we ervoor dat het doneren eenvoudiger en toegankelijker wordt. Met heldere informatie over wat in het ziekenhuis mogelijk wordt gemaakt dankzij donaties.

    Met de inzichten van het patiëntenpanel zetten we gerichte stappen om fondsenwerving binnen het UMCG op een zorgvuldige en betekenisvolle manier vorm te geven. Zo kunnen we blijven investeren in onderzoek en zorg van topkwaliteit – nu en in de toekomst.

  • Waarom deden we dit onderzoek?

    De cliëntenraad UMCG heeft via het digitale patiëntenpanel onderzocht hoe mensen de toegankelijkheid, voorzieningen en gastvrijheid in het ziekenhuis ervaren. Het doel was om verbeterpunten te vinden vanuit het perspectief van de patiënt. De respons was 80%. De enquête bestond uit gesloten en open vragen.

    Wie deden mee? Ruim 800 patiënten hebben de enquête ingevuld!

    • Meeste deelnemers zijn ouder dan 60 jaar.
    • Gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen.
    • Jongere patiënten (<60 jaar) zijn ondervertegenwoordigd.

    Belangrijkste bevindingen

    • Algemene tevredenheid: gemiddeld scoort het UMCG tussen 3.7 en 4.3 op een schaal van 1 (slecht) tot 5 (zeer goed).
    • Gastvrijheid van medewerkers scoort het hoogst (4.34). Mensen vinden het personeel vriendelijk en behulpzaam.
    • Toegankelijkheid krijgt ook een hoge score (4.21), maar er zijn klachten over parkeergarages en bewegwijzering.
    • Voorzieningen zoals horeca (3.81) en wachtruimtes/toiletten (4.08) scoren iets lager. Vooral horeca wordt als duur en slecht bereikbaar ervaren.

    Verschillen tussen groepen respondenten

    • Leeftijd: Jongere patiënten waarderen hun ervaring lager dan ouderen.
    • Geslacht: Mannen en vrouwen verschillen in hoe ze de toegankelijkheid beoordelen (vrouwen zijn iets minder positief).
    • Regio: Respondenten uit stad Groningen zijn iets positiever dan mensen uit andere regio’s, vooral over toegankelijkheid en wachtruimtes. Doe meer regionale analyse om lokale verbeterpunten te ontdekken.

    Aanbevelingen en vervolgacties

    • Verbeter bewegwijzering en maak gebruik van kleur of beeldsymboliek.
    • In gesprek gaan met de horeca over toegankelijkheid en betaalbaarheid van horeca voor alle patiënten.
    • Evalueer en optimaliseer de toegankelijkheid van parkeergarages en invalidentoiletten.
    • Benader jongere patiënten gericht om een meer gebalanceerd beeld te verkrijgen.
    • Overweeg aanvullende analyse per regio en segmentatie van open antwoorden.
  • Waarom deden we dit onderzoek?

    Het UMCG doet veel wetenschappelijk onderzoek. Voor veel wetenschappelijk onderzoek gebruiken we gegevens en lichaamsmateriaal van patiënten. Het gaat dan om medische gegevens en lichaamsmateriaal die we voor de behandeling of voor het stellen van een diagnose al verzamelen. We zijn benieuwd in hoeverre patiënten weten dat hun medische gegevens en lichaamsmateriaal kunnen worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast willen we de communicatie hierover verbeteren.

    Wat zijn de belangrijkste uitkomsten?

    • 264 panelleden hebben de vragen beantwoord. Dat is een responspercentage van 70%. De grootste groep mensen die heeft gereageerd is geboren tussen 1950 en 1980.
    • 73% van de mensen weet dat hun medische gegevens en lichaamsmateriaal gebruikt kunnen worden voor wetenschappelijk onderzoek.
    • Bijna iedereen (94%) van deze groep is op de hoogte dat ze hiertegen bezwaar kunnen maken.
    • De meeste patiënten ontvangen de informatie over dit onderwerp via hun zorgverlener (41%) of via de bijlage bij de brief en folders.
    • De begrijpelijkheid van de informatie wordt als hoog beoordeeld. De meeste mensen gaven hiervoor een cijfer van 7 of hoger.
    • 86% van de mensen vond dat ze voldoende geïnformeerd waren over het gebruik van hun gegevens en materiaal.

    De conclusie is dat het grootste deel van de patiënten voldoende geïnformeerd wordt over het gebruik van medische gegevens en het recht om bezwaar te kunnen maken.

    Er is ook ruimte voor verbetering in de informatieverstrekking voor de kwart van de mensen die niet goed op de hoogte is. Als oplossing is aangegeven dat men met name door de zorgverlener én door een duidelijk bijlage bij de brief geïnformeerd willen worden.

    Wat gaan we doen met deze uitkomsten?

    De bijlage bij de UMCG-brief wordt aangepast door onder andere ook hier de mogelijkheid van bezwaar maken te benoemen.

    Vragen en contact

    Voor meer informatie over de resultaten of vragen over het patiëntenpanel mail naar: [email protected]

  • Waarom deden we dit onderzoek?

    Chatbots zijn geautomatiseerde gesprekspartners. Veel organisaties zetten deze chatbots in op hun website om vragen te beantwoorden. Het UMCG onderzoekt of een chatbot ook bezoekers op umcg.nl kan helpen bij het vinden van de juiste informatie. Omdat we benieuwd zijn wat de mening over voordelen en nadelen van chatbots zijn hebben een aantal vragen aan het patiëntenpanel gesteld.

    Wat zijn de belangrijkste uitkomsten en conclusies?

    264 panelleden hebben de vragen beantwoord. Dat is een responspercentage van 70%. De grootste groep mensen die heeft gereageerd is geboren tussen 1950 en 1980 (Dus nu tussen de circa 35 en 75 jaar oud). Van de oudere en jongere leeftijdsgroepen zijn de aantallen klein.

    80% van de mensen geeft aan wel eens een chatbot te hebben gebruikt. Dit percentage is bij alle leeftijdsgroepen ongeveer gelijk en is bij de jongere mensen iets hoger.

    Voordelen chatbots:

    • Bijna de helft van de mensen geeft aan geen voordelen te zien in chatbots. Dit geldt vooral in de geboortejaren 1940-1969; daarna neemt het antwoord verhoudingsgewijs ietsje af;
    • Veel mensen zien vooral voordelen in de 24 uur bereikbaarheid en het snelle antwoorden. Daarnaast, in veel mindere mate, dat ze informatie kunnen vinden die ze op de website niet kunnen vinden.

    Nadelen chatbots:

    • Uit de 4 mogelijke opties vinden mensen het gebrek aan persoonlijk contact als grootste nadeel. Een deel van de mensen die zijn geboren tussen 1940-1959 heeft geen vertrouwen in de informatie van een chatbot. Enkelen geven aan liever de website te gebruiken om informatie te vinden;
    • Uit de open vraag over de nadelen blijken vooral deze 2 thema’s veel naar voren te komen:
      • Chatbots begrijpen vaak de vraag niet, wat leidt tot frustratie bij de websitegebruiker (27x geantwoord);
      • Chatbots geven alleen standaard antwoorden en daardoor kom je vaak alsnog bij een medewerker uit (39x geantwoord).

    Wat moet een chatbot op umcg.nl kunnen?

    • Alle opties zijn voor de meeste mensen relevant (telefoonnummers, algemene informatie van het UMCG en algemene informatie over onderzoeken of behandelingen);
    • Uit de open vragen blijkt dat veel mensen (20x geantwoord) geen behoefte hebben aan een chatbot of er zelfs tegen te zijn;
    • Enkelen zien voordelen in praktische zaken als wachttijden, interne routes, wijzigingen in bereikbaarheid, planning van behandelingen, naam zorgverlener met foto en specialisatie.

    Wat gaan we doen met deze uitkomsten?

    De antwoorden laten zien wat mensen van verschillende leeftijden zien als voordelen en nadelen van chatbots en waarvoor een chatbot mogelijk ingezet kan worden. De afdeling Communicatie neemt de uitkomsten van de uitvraag mee in de overwegingen om wel of niet een chatbot in te zetten op de website van het UMCG.

    Vragen en contact

    Voor meer informatie over de resultaten of vragen over het patiëntenpanel mail naar: [email protected]