Revalidatie bij niet-aangeboren hersenletsel

Niet-aangeboren hersenletsel ontstaat door een herseninfarct, hersenbloeding, hersenkneuzing, hersentumor of een ontsteking in de hersenen. Niet-aangeboren hersenletsel kan grote gevolgen hebben voor uw dagelijks leven. Een revalidatiebehandeling kan helpen om weer zo zelfstandig mogelijk mee te doen aan de maatschappij.

Door een aandoening in de hersenen, kunt u moeite hebben met lopen of praten. Veel mensen met hersenletsel hebben ook ‘onzichtbare’ gevolgen, zoals veranderingen in denken, emoties en gedrag. Of problemen met uw concentratie, geheugen of met het doen van meerdere dingen tegelijk.

Tijdens de revalidatiebehandeling komen verschillende onderwerpen aan bod. We doen bijvoorbeeld oefeningen met u en we hebben samen gesprekken. En we helpen u bij de aanpassingen die in uw leven nodig zijn.

Oefenen met de ergotherapeut

De behandeling

Voor een behandeling bij het UMCG Centrum voor Revalidatie kunt u terecht als u op meerdere vlakken een hulpvraag heeft, zoals op het gebied van arm-hand klachten, denkvermogen en bewegen.

Voordat een behandeling begint bekijken we samen wat uw situatie is en welke doelen u wilt halen met de behandeling. Bijvoorbeeld:

  • weer zelfstandig kunnen wassen, douchen en aankleden
  • weer zelfstandig kunnen zitten, staan en lopen
  • verbeteren van arm- en handvaardigheden
  • verbeteren van communicatieve vaardigheden
  • leren omgaan met de 'onzichtbare gevolgen'
  • weer (voor een deel) aan het werk of aan de slag met andere dagbesteding

Sommige behandelingen zijn een-op-een. Andere behandelingen krijgt u in een groep.

Verpleegkundige en fysiotherapeut aan bed

De behandeling stap voor stap

  1. Voor de revalidatiebehandeling heeft u een verwijzing van een huisarts of medisch specialist nodig. Als u op het moment van verwijzen al in het ziekenhuis bent opgenomen, komt er een revalidatiearts bij u langs. Als u thuis bent, krijgt u na de verwijzing een afspraakbrief met informatie van ons. Daarin staat hoe u zich op de afspraak voorbereidt.

  2. Voordat uw revalidatie begint, heeft u een intake of een opnamegesprek. Hier bespreekt u wat uw hulpvragen zijn. Ook bespreken we met u of u bij ons revalideert of bij een zorgverlener bij u in de buurt. Als u bij ons gaat revalideren bespreken we met u hoe uw behandeling eruit ziet.

    Op basis van de gesprekken maken we samen met u een behandelplan. Hierin staat welke doelen u tijdens uw revalidatie wilt bereiken en welke therapieën u volgt. 

  3. Voor revalidatie bij niet-aangeboren hersenletsel gaat u naar het UMCG Centrum voor Revalidatie, locatie Beatrixoord in Haren.

    Opname

    Als u wordt opgenomen, blijft u een poosje in Beatrixoord. Hoe lang een opname duurt verschilt per patiënt.

    Poliklinisch

    Als u poliklinisch gaat revalideren komt u een paar keer per week naar locatie Beatrixoord voor uw behandeling.

    Tussentijdse evaluatie

    Tijdens de behandeling bespreekt u regelmatig samen met het behandelteam hoe het met de revalidatie gaat. U geeft tijdens deze gesprekken aan wat wel en niet goed gaat. Als het nodig is passen we uw revalidatiedoelen en het behandelplan aan.

    Gesprek met de psycholoog

  4. In een eindgesprek bespreekt u samen met uw revalidatiearts of physician assistant hoe de revalidatie ging en wat de resultaten zijn. Ook maakt de revalidatiearts met u afspraken over de nazorg. Bijvoorbeeld door een controlemoment in te plannen. Bij de revalidatiearts, in het ziekenhuis of bij een behandelaar bij u in de buurt.

Behandelteam

Vanaf het begin zijn behandelaars van verschillende disciplines betrokken bij uw revalidatiebehandeling. Samen komen zij tot het juiste behandelplan. Altijd in nauw overleg met u. Door op deze manier samen te werken, bieden we u de beste zorg.

  • Niet alleen u, maar ook uw naaste(n) kunnen het moeilijk hebben met uw hersenletsel en alles wat daarbij komt kijken. Daarom betrekken we uw partner, of iemand anders die belangrijk voor u is, zoveel mogelijk bij uw behandeling.


  • Contact met lotgenoten kan u helpen bij uw revalidatie. Zij herkennen uw problemen en begrijpen u. Tijdens uw revalidatietraject leert u lotgenoten kennen. Uw revalidatiecoördinator kan u ook helpen om met meer lotgenoten in contact te komen.


  • We willen graag weten hoe u uw behandeling heeft ervaren. Daarom vult u na afloop van uw behandeling een vragenlijst in. De antwoorden van de vragenlijsten zetten wij om in kwaliteitscijfers. De uitkomsten gebruiken we om onze zorg steeds verder te verbeteren. De cijfers van ons centrum staan op revalidatiecheck.nl.

  • Meestal vergoedt de zorgverzekeraar de kosten van uw behandeling op basis van uw basisverzekering of aanvullende verzekering. Welke kosten dit zijn hangt af van uw verzekering en uw eigen risico. Bel of mail daarom altijd met uw zorgverzekeraar voordat u een afspraak heeft. Zo weet u zeker dat u niet voor onverwachte kosten komt te staan.

    Bekijk meer informatie over de kosten van zorg.


Betrekken van uw naaste(n)

Niet alleen u, maar ook uw naaste(n) kunnen het moeilijk hebben met uw hersenletsel en alles wat daarbij komt kijken. Daarom betrekken we uw partner, of iemand anders die belangrijk voor u is, zoveel mogelijk bij uw behandeling.

Lotgenotencontact

Contact met lotgenoten kan u helpen bij uw revalidatie. Zij herkennen uw problemen en begrijpen u. Tijdens uw revalidatietraject leert u lotgenoten kennen. Uw revalidatiecoördinator kan u ook helpen om met meer lotgenoten in contact te komen.

Revalidatiecheck

We willen graag weten hoe u uw behandeling heeft ervaren. Daarom vult u na afloop van uw behandeling een vragenlijst in. De antwoorden van de vragenlijsten zetten wij om in kwaliteitscijfers. De uitkomsten gebruiken we om onze zorg steeds verder te verbeteren. De cijfers van ons centrum staan op revalidatiecheck.nl.

Kosten zorg

Meestal vergoedt de zorgverzekeraar de kosten van uw behandeling op basis van uw basisverzekering of aanvullende verzekering. Welke kosten dit zijn hangt af van uw verzekering en uw eigen risico. Bel of mail daarom altijd met uw zorgverzekeraar voordat u een afspraak heeft. Zo weet u zeker dat u niet voor onverwachte kosten komt te staan.

Bekijk meer informatie over de kosten van zorg.

Heeft u nog vragen?

U kunt ons bellen van maandag tot en met vrijdag, tussen 8.00 en 16.30 uur.