Kwaliteit
Goede specialistische farmaceutische zorg is veilig, doeltreffend, doelmatig, patiëntgericht, tijdig en toegankelijk. Goede zorg is leveren van kwaliteit. Om dit te bereiken voeren we een integraal kwaliteitsmanagementsysteem dat gecertificeerd is volgens ISO 9001 en ISO27001. Onderdeel van dit systeem is het gecertificeerd managementsysteem voor patiëntveiligheid conform NEN 8009.
Kwaliteitsnormen
Kwaliteitsnormen voor de specialistische farmaceutische zorg door de apotheker van het ziekenhuis zijn vastgelegd in de Beroepsstandaard voor Apothekers in Ziekenhuizen (BAZ). De afdeling Klinische Farmacie en Farmacologie voldoet aan deze kwaliteitsnorm. Geneesmiddelen voor de individuele patiënt bereiden we volgens de GMP-z (Good Manufacturing Practice – ziekenhuizen), de standaard voor bereidingen in de Nederlandse ziekenhuisapotheek. Bovendien beschikken wij over een GMP-fabrikantenvergunning voor het bereiden, verpakken en etiketteren van geneesmiddelen en radiofarmaca voor klinisch geneesmiddelenonderzoek en wordt er gewerkt volgens de GCP (Good Clinical Practice)-richtlijnen. Het laboratorium van de ziekenhuisapotheek is ISO15189:2022 (M170) geaccrediteerd.
Door de geïntegreerde benadering werkt de afdeling als geheel met al zijn processen en activiteiten op een aantoonbaar hoog kwaliteitsniveau. Zo voldoen we aan de belangrijkste kwaliteitscriteria om een rationele, veilige en doelmatige zorg te leveren met de bijbehorende activiteiten voor patiënten, maar ook in het kader van klinisch geneesmiddelenonderzoek. Ook voldoet de organisatie hiermee aan de regelgeving om zijn activiteiten (zorg, bereidingen en analyses) aan derden aan te bieden.
Borging en verbetering van de kwaliteit van farmaceutische zorg, producten en dienstverlening in de afdeling realiseren we door onder meer evaluaties van de bedrijfsprocessen en interne en externe audits. Daarnaast leveren (bijna-)incidentmeldingen (onder andere m.b.t. patiënt-/medicatieveiligheid), klachten, prestatie-indicatoren en klanttevredenheidsonderzoeken belangrijke input voor de continue verbetering.
Klantgericht
Klinische Farmacie en Farmacologie vindt het belangrijk om zoveel mogelijk te voldoen aan de eisen en verwachtingen van haar interne en externe klanten. Door gesprekken met klanten en klanttevredenheidsmetingen krijgen we zicht op de wensen en behoeften en kunnen we onze zorg, onderzoek en onderwijs, producten en diensten verbeteren.
Periodiek wordt een klanttevredenheidsonderzoek onder onze externe en interne klanten uitgevoerd waarbij onder andere aspecten als bereikbaarheid, algehele service, informatievoorziening en advisering, de farmaceutische zorg/producten/diensten en onderzoek en onderwijs aan bod komen. De resultaten worden gebruikt voor verbeteringen van de zorg, producten en dienstverlening, onderzoek en onderwijs.
Klachten
Klinische Farmacie en Farmacologie streeft naar goede farmaceutische zorg, onderzoek en opleiding/onderwijs, snelle dienstverlening en tevreden klanten. Toch kan het gebeuren dat er iets misgaat. Bent u niet tevreden of heeft u een klacht? Dit kunt u doorgeven via ons klachtenformulier. We sturen u zo snel mogelijk informatie over de afhandeling van uw klacht.