Het Blaaskankercentrum Noord Nederland organiseerde in december 2024 een spiegelbijeenkomst voor patiënten én zorgverleners. Zij gingen met elkaar in gesprek over nog betere blaaskankerzorg.
Spiegelgesprek met blaaskankerpatiënten

Vijf patiënten en hun naasten deelden tijdens de spiegelbijeenkomst hun ervaringen. Over de overgang van het ene naar het andere ziekenhuis, het multidisciplinaire intakegesprek met verschillende zorgverleners en het vervolg van de behandeling.

Eerlijk en betrokken

De meeste patiënten voelden zich eerlijk geïnformeerd over en goed betrokken bij de behandelkeuzes. Dit gaf hen een fijn gevoel. De keuzewijzer die sommige patiënten invulden, bleek daarbij te helpen. Vooral de intakegesprekken bij de overgang van een regionaal ziekenhuis naar het UMCG waardeerden zij zeer. Dit is een multidisciplinair gesprek met verschillende specialisten en een verpleegkundig consulent.

Aandachtspunten

Patiëntinformatie kan beter aansluiten op de specifieke situatie en patiënt. Wat voor de één teveel en onbegrijpelijk is, is voor de ander te weinig en te eenvoudig. Patiënten kregen niet altijd de juiste informatie, terwijl zij het belangrijk vinden te weten wat hen te wachten staat. Het moment van ontslag uit het ziekenhuis is een aandachtspunt. Het komt voor dat patiënten iets te vroeg naar huis gaan waardoor zij opnieuw opgenomen worden.

Vertrouwd en veilig

Al met al waren de patiënten erg positief over hun behandeling en de begeleiding in het UMCG. Zij voelen zich goed geïnformeerd en ondersteund, wat bijdraagt aan een gevoel van vertrouwen en veiligheid. Patiënten voelen zich gezien en als mens behandeld, niet als nummer.

Verbeteren

De spiegelbijeenkomst helpt ons de blaaskankerzorg verder te verbeteren. Zo gaan we:

  • de patiëntinformatie aanvullen, onder andere met filmpjes;
  • de inwerkmodule voor zaalartsen aanpassen, waardoor patiënten op het juiste moment naar huis gaan en er bij twijfel altijd overleg is;
  • de uitkomsten en rapportage delen met alle ziekenhuizen die verwijzen naar het Blaaskankercentrum Noord Nederland.

We zijn alle deelnemers van de spiegelbijeenkomst ontzettend dankbaar voor hun aanwezigheid en inbreng. Samen kunnen we de zorg nog beter inrichten.

Hoe werkt een spiegelbijeenkomst?

Patiënten, familieleden en soms ook verwijzers delen tijdens een spiegelbijeenkomst hun ervaringen met de zorg in het ziekenhuis. Dit kan gaan over de hele zorgketen: van de eerste afspraak tot de nazorg.

Patiënten zitten in een kring met hun rug naar de zorgverleners toe en delen hun ervaringen met de zorg. De zorgverleners zitten hier omheen als publiek en luisteren in stilte. Na deze ronde draaien de patiënten zich om. Zorgverleners en patiënten gaan nu met elkaar in gesprek onder begeleiding van gespreksleiders. Die zorgen voor een veilige sfeer waarin iedereen open kan praten.

Zorgverleners krijgen zo inzicht in hoe patiënten hun zorg beleven, leren hiervan en kunnen de zorg verder verbeteren. Ook voor patiënten en hun naasten is het waardevol: hun stem wordt gehoord en zij dragen bij aan betere zorg.