De maatschappelijk werker maakt kennis met alle nieuwe patiënten, want een opname in een ziekenhuis is een ingrijpende gebeurtenis. Naast de medische situatie, zijn er vaak zorgen over de thuissituatie nu patiënt in een andere omgeving verblijft, of zorgen over de invulling van de toekomst.
Tijdens het intakegesprek wordt met name de sociale situatie in kaart gebracht. Samen kijken patiënt en de maatschappelijk werker of er knelpunten zijn die aandacht verdienen. Deze kunnen tijdens de opname ontstaan, maar dit kunnen ook problemen zijn die al langer bestaan.
De werkzaamheden van de maatschappelijk werker zijn zeer divers, hierbij een aantal voorbeelden:
“Het kan gebeuren dat er financiële problemen zijn. Het is belangrijk dat de schulden niet oplopen vanwege de ziekenhuisopname. De financiën worden in kaart gebracht en vaak is het mogelijk een betalingsregeling te treffen. In sommige gevallen wordt patiënt doorverwezen naar een instantie die gespecialiseerd is in schuldhulpverlening.”
“Het kan ook voorkomen dat patiënt geen vaste woon- of verblijfplaats heeft. Dan zal de maatschappelijk werker, vaak in overleg met bestaande hulpverleners uit de thuissituatie, onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om deze situatie te veranderen.”
De maatschappelijk werker heeft ook aandacht voor begeleidende gesprekken gedurende de opname, eventueel samen met naasten.
Kortom: de maatschappelijk werker biedt ondersteuning daar waar nodig en werkt veel samen met andere hulpverleners en instanties.