Hoe zorg je voor een goede verbinding tussen onderzoek, zorgpraktijk en zorgonderwijs? Een goed voorbeeld hiervan is het hbo-v onderzoek over Meldingen Incidenten Cliënten (MIC). Dit onderzoek is vanuit de themagroep Medicatieveiligheid door twee hbo-v studenten uitgevoerd bij Zonnehuisgroep Noord. Jikke-Rixt Tarach, praktijkverpleegkundige bij Zonnehuisgroep Noord en lid van de themagroep Medicatieveiligheid, vertelt hoe ze de verbinding tussen onderzoeksvraag, hbo-v studenten en haar zorgorganisatie snel wist te maken.

Hoe kwam de onderzoeksvraag over MIC bij jou terecht? 

“Tijdens een vergadering van de themagroep Medicatieveiligheid kwam een lijstje met onderzoeksvragen voorbij. Ik heb toen aangegeven dat er binnen Zonnehuisgroep Noord ruimte was voor dit onderzoek.”  

Hoe heb je de verbinding met de hbo-v stagiaires gelegd?

 “Samen met een collega die als aandachtsveld MIC heeft en iemand van het opleidingsbureau, heb ik een online afspraak met de studenten ingepland. Daarin heb ik hen een aantal vragen gesteld. Bijvoorbeeld: wat hebben jullie nodig voor je onderzoek? Hoe uitgebreid moet het onderzoek vorm krijgen? Wie is jullie eerste aanspreekpunt en wie moeten we allemaal van dit onderzoek op de hoogte brengen? Op deze manier kregen we goed inzichtelijk bij welke collega we de studenten het beste konden plaatsen. Ik heb gekeken wie binnen onze organisatie veel bezig is met dit onderwerp.” 

Wat is het voordeel om hbo-v studenten met een UNO-UMCG onderzoeksvraag te begeleiden?  

“De onderzoeksvraag werd kant en klaar door het UNO-UMCG aangeleverd, en het UNO-UMCG is ook de hoofdbegeleider. Hierdoor kostte het minder tijd om de studenten te begeleiden.”