Longrevalidatie

Door uw longaandoening kan het zijn dat u bepaalde dingen niet meer doet of durft. Longrevalidatie helpt bij het verbeteren van uw conditie en u leert beter om te gaan met uw longaandoening.

Voor een behandeling bij het UMCG Centrum voor Revalidatie kunt u terecht als u op meerdere vlakken een hulpvraag heeft, zoals op het gebied van uw conditie, uw emoties, voeding of werk. Longrevalidatie is alleen mogelijk als u gemotiveerd bent en u zich helemaal inzet.

Foto waarop vrouw krachttraining aan het doen is.

De behandeling

Voordat een behandeling begint bekijken we samen wat uw situatie is en welke doelen u wilt halen met de behandeling. Bijvoorbeeld:

  • een betere conditie
  • leren omgaan met wat wel en niet kan
  • een betere ademhaling en leren ontspannen
  • weer (voor een deel) aan het werk of aan de slag met andere dagbesteding
  • verminderen van risicofactoren zoals stress en roken
  • herwinnen van zelfvertrouwen
  • en het behouden van een gezonde leefstijl na revalidatie

Sommige behandelingen zijn een-op-een. Andere behandelingen krijgt u in een groep.

 

De behandeling stap voor stap

  1. Voor de revalidatiebehandeling heeft u een verwijzing van een medisch specialist nodig. Na de verwijzing krijgt u een aanmeldbevestiging. Voor uw eerste afspraak krijgt u een afspraakbrief met informatie van ons. Daarin staat hoe u zich op uw eerste afspraak voorbereidt.

  2. U heeft een intakegesprek met een longarts of met een verpleegkundig specialist om te kijken of longrevalidatie iets voor u is. Tijdens dit gesprek krijgt u ook een lichamelijk onderzoek.

    Onderzoeksperiode

    Hierna volgt een korte onderzoeksperiode van 1 of 2 weken. We doen in deze periode verschillende onderzoeken, zoals een inspanningstest. Ook voert u gesprekken met verschillende behandelaars. Op basis van de onderzoeken en gesprekken krijgen we inzicht in tegen welke problemen u in uw dagelijks leven aanloopt. In een gesprek met de longarts bespreekt u de uitslagen van de onderzoeksperiode en is er overleg of u gaat starten met het revalidatieprogramma.

  3. Voor longrevalidatie gaat u naar het UMCG Centrum voor Revalidatie, locatie Beatrixoord in Haren.

    Poliklinisch revalideren

    Als u poliklinisch gaat revalideren komt u 3 keer per week naar locatie Beatrixoord voor uw behandeling. Het behandeltraject duurt gemiddeld 9 weken.

    Opname

    Als u wordt opgenomen, verblijft u doordeweeks op locatie Beatrixoord. In het weekend gaat u naar huis. Het behandeltraject duurt gemiddeld 9 weken.

    Tussentijdse evaluatie

    Tijdens de behandeling bespreekt u regelmatig samen met het behandelteam hoe het met de revalidatie gaat. U geeft tijdens deze gesprekken aan wat wel en niet goed gaat. Als het nodig is passen we uw revalidatiedoelen of het behandelplan aan.

    Foto waarop patiënt en begeleider samen buiten lopen.

  4. In een eindgesprek bespreekt u samen met de longarts hoe de revalidatie ging en wat de resultaten zijn. Ook bespreekt u de contactmomenten voor de nazorg.

    Nazorg

    In de eerste maanden na uw revalidatieprogramma heeft u nog enkele contactmomenten om te kijken hoe het met u gaat. Ook bespreken we of u extra ondersteuning nodig heeft bij het volhouden van de positieve veranderingen.

Behandelteam

Vanaf het begin zijn behandelaars van verschillende disciplines betrokken bij uw revalidatiebehandeling. Samen komen zij tot het juiste behandelplan. Altijd in nauw overleg met u. Door op deze manier samen te werken, bieden we u de beste zorg.

Tijdens uw revalidatie is de revalidatiecoördinator uw vaste aanspreekpunt. Bij de revalidatiecoördinator kunt u terecht als u vragen heeft over uw revalidatie of de planning.

  • Niet alleen u, maar ook uw naaste(n) kunnen het moeilijk hebben met uw longziekte en alles wat daarbij komt kijken. Daarom betrekken we uw partner, of iemand anders die belangrijk voor u is, zoveel mogelijk bij uw behandeling.


  • Contact met lotgenoten kan u helpen bij uw revalidatie. Zij herkennen uw problemen en begrijpen u. Tijdens uw revalidatietraject leert u lotgenoten kennen. Uw revalidatiecoördinator kan u ook helpen om met meer lotgenoten in contact te komen.


  • We willen graag weten hoe u uw behandeling heeft ervaren. Daarom vult u na afloop van uw behandeling een vragenlijst in. De antwoorden van de vragenlijsten zetten wij om in kwaliteitscijfers. De uitkomsten gebruiken we om onze zorg steeds verder te verbeteren. De kwaliteitscijfers van ons centrum staan op revalidatiecheck.nl.


  • Meestal vergoedt de zorgverzekeraar de kosten van uw behandeling op basis van uw basisverzekering of aanvullende verzekering. Welke kosten dit zijn hangt af van uw verzekering en uw eigen risico. Bel of mail daarom altijd met uw zorgverzekeraar voordat u een afspraak heeft. Zo weet u zeker dat u niet voor onverwachte kosten komt te staan.

    Bekijk meer informatie over de kosten van zorg.


Betrekken van uw naaste(n)

Niet alleen u, maar ook uw naaste(n) kunnen het moeilijk hebben met uw longziekte en alles wat daarbij komt kijken. Daarom betrekken we uw partner, of iemand anders die belangrijk voor u is, zoveel mogelijk bij uw behandeling.

Lotgenotencontact

Contact met lotgenoten kan u helpen bij uw revalidatie. Zij herkennen uw problemen en begrijpen u. Tijdens uw revalidatietraject leert u lotgenoten kennen. Uw revalidatiecoördinator kan u ook helpen om met meer lotgenoten in contact te komen.

Revalidatiecheck

We willen graag weten hoe u uw behandeling heeft ervaren. Daarom vult u na afloop van uw behandeling een vragenlijst in. De antwoorden van de vragenlijsten zetten wij om in kwaliteitscijfers. De uitkomsten gebruiken we om onze zorg steeds verder te verbeteren. De kwaliteitscijfers van ons centrum staan op revalidatiecheck.nl.

Kosten zorg

Meestal vergoedt de zorgverzekeraar de kosten van uw behandeling op basis van uw basisverzekering of aanvullende verzekering. Welke kosten dit zijn hangt af van uw verzekering en uw eigen risico. Bel of mail daarom altijd met uw zorgverzekeraar voordat u een afspraak heeft. Zo weet u zeker dat u niet voor onverwachte kosten komt te staan.

Bekijk meer informatie over de kosten van zorg.

Heeft u nog vragen?

U kunt ons bellen van maandag tot en met vrijdag, tussen 8.00 en 16.30 uur.