Voertuigen Mobiel Medisch Team

​Het MMT kiest per situatie het vervoermiddel dat het team zo snel mogelijk brengt waar het moet zijn. Vaak is dat de helikopter​. Die is sneller en heeft geen last van het verkeer. Soms gebruikt het team de MMT-auto​. Dit gebeurt bijvoorbeeld als het weer te slecht is om te kunnen vliegen. Of als de helikopter op een bepaalde plaats slecht of moeilijk kan landen.

Helikopter voor vervoer van team


Veel mensen denken dat de helikopter vooral gebruikt wordt om patiënten zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te brengen. Dat is niet het geval: patiënten worden meestal met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Vaak rijdt de MMT-arts mee. De helikopter is vooral bedoeld om de medisch specialist en verpleegkundige zo snel mogelijk naar de patiënt te brengen, zodat de behandeling kan starten. Alleen als dat echt duidelijke tijdswinst oplevert, gaat de patiënt met de helikopter mee. Bijvoorbeeld bij een patiënt op een waddeneiland.

  • De MMT-auto is Volkswagen Touareg R –Line 3.0 170 kw/231pk TDI SUV met 8 versnellingen. Hij heeft onder andere een nachtzichtsysteem. In de auto zijn dezelfde medische apparatuur en hulpmiddelen te vinden als in de helikopter. De MMT-auto heeft blauwe zwaailichten en een sirene, net als een ambulance. Er passen maximaal 4 mensen in de auto. Er kan geen patiënt in vervoerd worden.

  • De helikopter van het Groningse MMT is een Airbus Helicopters H135 met 2 motoren met  een maximumgewicht van 2.980 kilo. Dit is het gewicht van de helikopter zelf, het gewicht van de inrichting, de bemanning en de brandstof. Het interieur is 4 m2 groot. Er is ruimte voor 4 zittende personen en 1 liggende patiënt. De efficiënt ingerichte helikopter is een soort mini-ziekenhuis, met medische apparatuur en hulpmiddelen. 

    Lifeliners

    De MMT-helikopters worden ook wel Lifeliners​ genoemd. De Groningse helikopter heet Lifeliner 4. Amsterdam heeft de Lifeliner 1, Rotterdam heeft de Lifeliner 2 en Nijmegen de Lifeliner 3.

    Snelheid helikopter

    De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen. Het MMT kan daarmee in 30 minuten aan de rand van het gebied zijn waarin ze werken. De vlucht naar Terschelling bijvoorbeeld duurt zo’n 25 minuten.

    Andere regels

    Voor een MMT-helikopter gelden andere regels dan voor ander vliegverkeer. Volgens deze HEMS-regels hebben helikopters bijvoorbeeld geen vluchtplan nodig. Bij spoed vliegt de helikopter de kortst mogelijke, directe en veilige route. Er zijn geen speciale routes voor een MMT-helikopter. Een MMT-helikopter mag daarom overal landen, zolang er maar plaats is.

    Vliegen in het donker

    De MMT-helikopter mag ook ’s nachts overal landen. Er moet wel voldoende ruimte zijn en er mogen niet te veel huizen staan. Dus niet in de bebouwde kom. In het donker dragen de piloot en de verpleegkundige zogenaamde ‘night vision goggles’. Dit is speciale restlichtversterkende apparatuur die het zicht in het donker tot wel 15.000 keer  verbetert. Het nadeel is dat alles wat je door zo’n kijker ziet, groen is.