'Het voelt als zorg op maat, dat was eerder niet zo'

Een paar jaar geleden las Jouk van den Berg de oproep voor nieuwe patiënten van het CTM op social media. Dat was voor hem de aanleiding om de draad weer op te pakken om een goed gebit te realiseren. Hier lees je zijn ervaringen met ‘standaard werkzaamheden’ in het CTM.

J. van den Berg

Waarom het CTM?

De aanleiding was dus heel duidelijk: mijn vrouw zag de oproep en attendeerde mij daarop. Ik ging al jaren niet meer naar de tandarts, die zat in Brabant en ik woonde reeds in het Noorden. Ook heb ik een tamelijk sterk gebit en kwam lang weg met een slechte mondverzorging. Ik wilde echter de draad wel weer oppakken om een gezond gebit te realiseren, dus dit was een mooi begin.

Er zijn verschillende redenen dat ik ben gebleven, maar de voornaamste reden is de persoonlijke behandeling die je krijgt. Ik merk altijd dat de studenten mijn dossier goed kennen en ook echt wel goed meedenken met mijn situatie. Een andere reden is dat ik graag ondersteun bij kennisoverdracht.

Praktisch werk en voorlichting

Jouk komt bij het CTM voor de ‘standaard werkzaamheden’: regelmatige controles, gebitsreiniging en gaatjes vullen. Jouk: “Toen ik net patiënt werd bij het CTM werd met mij een behandelplan opgesteld. Ik was toen ruim 5 jaar niet meer bij een tandarts geweest, dus er was veel werk aan de winkel. Ik weet niet meer of er veel schade was, dus het zal wel hebben meegevallen.” Tijdens diverse afspraken verrichtten de tandarts en de mondhygiënist praktisch werk, maar gaven ze ook voorlichting. Jouk: “Zo poetste en stookte ik op een verkeerde manier. Dat is mij door verschillende studenten uitgelegd op andere manieren. Blijkbaar is dat blijven plakken want de vorige sessie kreeg ik een plakscore van 19% had, dat kwam van ver!”

Samenwerken aan een gezonde mond

De studenten hebben Jouk elke stap uitgelegd die ze uitvoeren. Jouk: “En dat niet alleen, bij de voorlichting legden ze ook uit waarom dingen op een bepaalde manier moeten . Verder werden mij volgens mij vooral wat keuzes voorgelegd. De studenten die ik tot nu toe heb ervaren maakten wel altijd de hele behandeling een fijne ervaring. Ik heb echt het idee dat ik zorg op maat heb ontvangen en dat was bij mijn vorige tandartsen niet zo. Ze nemen meer de tijd, dus het duurt allemaal wat langer. Dat is soms wel vervelend, maar neem ik op de koop toe.”

Een tevreden patiënt

Jouk is een tevreden patiënt: zijn tanden gaan supergoed en zijn steeds gezonder. “De algehele behandeling is gewoon een ervaring, ik zou het bijna vergelijken met een wellnesscentrum. Bijna, het blijft de tandarts hè.”