Welkom terug!

Welkom terug! Het nieuwe academisch jaar is 6 september feestelijk geopend. We kunnen elkaar gelukkig vaak weer echt in de ogen kijken. Wat voor onderwijsjaar gaat dit worden?



Roosteraars Suzanne Piek-Hobers, Silvy Fleuren en Manon Ruzius-Langerak

‘We lossen het allemaal op,’ zegt Suzanne Piek-Hobers aan de telefoon. Een week voor de start van het studiejaar werkt ze vanuit huis met haar collega-roosteraars Silvy Fleuren en Manon Ruzius-Langerak nog aan een immense puzzel voor een goede, hybride start van het nieuwe onderwijsjaar.

Aanpassingen in de roosters
Elke verandering in coronamaatregelen vraagt om aanpassingen in de roosters van het onderwijs in de gebouwen aan de Antonius Deusinglaan. Voor de start van het nieuwe academisch jaar moeten fysiek onderwijs, online onderwijs en tentamens allemaal samenkomen in de roosters van alle studenten geneeskunde, tandheelkunde, bewegingswetenschappen, mondzorgkunde, farmacie, hun docenten en ondersteuners.

Alle zeilen
Suzanne, Silvy en Manon wilden eigenlijk al bezig met de roosters voor het tweede semester. Maar ze hebben de handen nog vol aan het eerste: ‘Het is op alle gebied nog steeds alle zeilen bijzetten'. Dilemma's genoeg. Wie kan er naar college in en hoeveel moeten dat dan vanuit huis volgen? Om alles in goede banen te leiden volgen ze de richtlijnen van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap op de voet.

Met elkaar
Samen met de collega's die verantwoordelijk zijn voor het onderwijs, overzien de roosteraars mogelijkheden. ‘We doen dit het echt met elkaar', zegt Suzanne. ‘De opleidingen bepalen of studenten online of fysiek onderwijs aangeboden krijgen. Afhankelijk van het soort college en de groepsgrootte worden er verschillende keuzes gemaakt. ‘We werken nauw met ze samen om die keuzes vervolgens in de roosters te verwerken.'

Normaal
Ze hoopt dat we binnenkort weer naar normaal gaan, in ieder geval naar een tijd met minder veranderingen. ‘Wij missen echt het werken in de faculteit en de bruisende energie die onze studenten meebrengen.’  



Docent fysiologie, Hiske van Duinen  

‘Ik kijk er naar uit om weer studenten voor me te hebben,’ zegt docent fysiologie Hiske van Duinen. Bij de start van het vorige studiejaar gaf ze hybride colleges: zij met een aantal studenten in de collegezaal en de andere studenten achter hun beeldscherm vanuit thuis. Maar sinds december zat ze alleen op haar werkkamer. Op zolder. Voor een beeldscherm. 
 
Tot de zomer volgehouden
‘Tot de zomer heb ik het online onderwijs volgehouden', zegt Hiske, ‘omdat het moest. Als we alles weer online zouden moeten doen, zou ik nu niet met frisse moed beginnen. Ik ben echt heel blij dat hybride onderwijs en practica in kleine groepen weer mogelijk zijn.’  
 
Contact  
Net als haar studenten geneeskunde, tandheelkunde en bewegingswetenschappen, want die vonden de colleges soepeler lopen als er in ieder geval een paar studenten in de zaal zaten. ‘Omdat er dan interactie was. Je hebt voor onderwijs dat fysieke contact echt nodig. Als ik de studenten voor mijn neus heb, kan ik zien of ze iets begrijpen of niet en daarop in gaan. Online kunnen ze in de chat natuurlijk wel vragen stellen, maar dan moet je wel weten wát je moet vragen.’ 
 
Open 
Ze geeft straks practica in kleine groepjes, er komen niet meer dan 75 mensen samen in een collegezaal, iedereen die door het gebouw loopt heeft een mondmasker op en de universiteit vraagt alle docenten en studenten om zich twee keer per week te testen. ‘Daarvoor kun je vier gratis tests per twee weken krijgen,' zegt Hiske. Ze beveelt het iedereen van harte aan, ook wie gevaccineerd is. ‘Laten wij er in ieder geval voor zorgen dat het onderwijs het hele jaar open kan blijven.’  


Tom Vegter en Martijn Leegwater, derdejaars Tandheelkunde  

Of ze zin hebben om weer te beginnen met hun studie? Heel veel zin! Tandheelkundestudenten Tom Vegter en Martijn Leegwater vonden afgelopen studiejaar echt een zware periode. ‘Dat maakt dat we nu graag weer naar alle colleges gaan.’ 
 
Veel interactiever
‘Ik hoop op veel offline onderwijs, zegt Martijn, ‘ook voor de theoretische vakken.’ ‘College volgen in de zaal is veel interactiever', zegt Tom. ‘Online kun je natuurlijk gebruikmaken van de chat, maar in de zaal is vragen stellen veel gemakkelijker.’   

Vrije keuze 
Ze hopen allebei wel op een vrije keuze. ‘Bij tandheelkunde heb je per jaar 48 studenten. Dus in principe kan iedereen tegelijk college krijgen. Maar ik verwacht dat niet iedereen zich daar veilig bij gaat voelen en dan is het prettig als online onderwijs blijft,’ zegt Tom. ‘En je kunt er natuurlijk niets aan doen als je in quarantaine moet’, vult Martijn aan. ‘Dan moet je wel de mogelijkheid hebben om onderwijs te blijven volgen.’  
 
Onder de mensen 
Zelf weten ze zeker dat ze voor alles weer naar de faculteit gaan. ‘De tijd van de lockdown en de avondklok, die was echt zwaar', vertelt Tom. ‘Overdag en 's avonds waren de sociale momenten weg en ik denk dat mensen soms vergeten hoe belangrijk die voor studenten zijn.’ ‘Ik was blij dat ik werk had en onder de mensen was', zegt Martijn.  

Fysiek onderwijs echt nodig 
Een toekomstig tandarts moet natuurlijk patiënten zien. Voor praktijkonderwijs kwamen studenten afgelopen jaar daarom twee keer per week naar het UMCG. ‘Studenten van medische studies nemen hun verantwoordelijkheid wel', vertelt Martijn. ‘Het UMCG heeft veel maatregelen getroffen, de meeste mensen hier zijn gevaccineerd.' 'En we hebben echt, zonder twijfel, fysiek onderwijs nodig', besluit Tom. 

(Foto fietsen voorpagina: UG, Egbert de Boer)