• Home
  • Contact
  •  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Als er iets mis gaat

Print 

Iedereen in het UMCG werkt elke dag hard om u de best mogelijke zorg te geven. Toch kan er onbedoeld iets mis gaan tijdens een behandeling of het geven van zorg. Hoe erg dit is, hangt af van de gevolgen die het heeft voor een patiënt.

We maken verschil tussen een incident en een zorgcalamiteit. Een incident of een zorgcalamiteit gebeurt altijd onverwacht. Het verschil is dat een incident weinig of zelfs helemaal geen gevolgen heeft voor de patiënt. Een zorgcalamiteit wel.

Wat doen wij?

Als er iets mis gaat tijdens de behandeling dan vertellen we u en uw naasten dat meteen. Ook binnen het UMCG geven we aan dat er iets aan de hand is. Als het om een (bijna)incident gaat, geven we dit door aan de Decentraal Incident Meldingencommissie (DIM). Ze doen soms onderzoek, en geven in elk geval adviezen voor verbetering waar de afdeling mee aan de slag gaat.

Een mogelijke zorgcalamiteit wordt gemeld bij de Commissie Calamiteiten Patiëntenzorg (CCP). Zij bekijken dan of het om een zorgcalamiteit gaat. Al dat zo is, dan meldt het ziekenhuis dit bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Dit moet binnen 3 werkdagen.

We moeten dan ook zelf onderzoek doen. We willen zo precies mogelijk weten wat er is gebeurd, zodat het niet nog een keer voorkomt. Daarvan leren we en met de informatie kunnen we onze processen verbeteren.