•  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Lessen van patiënten - dementie

Print 
09 juni 2020

MBO studenten komen tijdens hun opleiding voor veel nieuwe vragen en uitdagingen te staan als het gaat om de zorg voor mensen met dementie. TGO was betrokken bij de ontwikkeling van een onderwijsmodule over dementie voor het MBO.

Doel

Onderwijsmateriaal stelt op dit moment studenten vooral in staat om te oefenen met voorbeeldpatiënten en rollenspellen, maar geeft nauwelijks toegang tot kennismaking met “echte” patiënten en hun ervaringen. De ervaringsverhalen van mensen met dementie en hun mantelzorgers op de PratenOverGezondheid website vormden het vertrekpunt voor het ontwikkelen van een onderwijsmodule Omgaan met dementie voor het MBO onderwijs. In dit project is gebruik gemaakt van de methodiek van co-design en zijn de verschillende fasen van ontwerponderzoek toegepast:
1. Inventarisatie van problemen in de zorg voor mensen met dementie waar het onderwijs op in kan spelen. Dit is gedaan door middel van literatuur onderzoek, secundaire analyse van de interviews afgenomen binnen het project Help, dement! Patiënt en mantelzorger aan het woord [invoegen link naar project Help, dement! Patiënt en mantelzorger aan het woord], en interviews met stakeholders;
2. Ontwikkeling van een concept lesprogramma;
3. Uitvoering en evaluatie van concept lesprogramma;
4. Uitwerking concept lesprogramma tot complete samenhangende onderwijsmodule.

Resultaat

Het lesprogramma “Omgaan met dementie” bestaat uit 8 thema’s die met elkaar verband houden, maar ook los van elkaar zijn te volgen. De acht thema’s zijn:

  • Kennis van dementie
  • Ziektebeeld dementie
  • De verschillende benaderingswijzen
  • De rol van de mantelzorgers
  • De kwetsbaarheid van de mantelzorgrelatie
  • Beeldvorming over de ziekte dementie
  • Omgaan met rouw en verlies bij dementie
  • Diversiteit en dementie

In de lesinhoud wordt gebruik gemaakt van fragmenten van de PratenOverGezondheid website.
De studenten- en docentenhandleidingen zijn vrij toegankelijk en vrij te gebruiken en te downloaden.

Presentaties

  • Alma MA, Lamerichs JMWJ. Lessen van mensen met dementia in het MBO onderwijs: het gebruik van videoclips uit narratieve interviews met mensen met dementia. Nationaal Gerontologiecongres, 3 november 2017.
  • Posterpresentatie tijdens Nationaal Gerontologiecongres, November 2017.
  • Presentatie tijdens International Conference on Narratives of Health and Illness, Drawing on narrative accounts of dementia in education, November 2016. 
  • Presentatie tijdens Illness Narratives in Practice, Lessons from patients with dementia – developing an educational module for intermediate Vocational Education, Juni 2015.

Publicaties

Samenwerking

Summa College Eindhoven
Vrije Universiteit Amsterdam, Afdeling Taal, Literatuur en Communicatie

Financier

Nationaal Programma Ouderenzorg van ZonMw

Looptijd

November 2014 – Juli 2016

​Meer weten over dit project?

Neem dan contact met ons op.

Volg ons op sociale mediaTwitter