•  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Catching Up: het verloop van autisme van kindertijd naar volwassenheid en voorspellers voor maatschappelijke participatie

Print 
01 januari 2016

​​​​​​​​In dit onderzoek wordt een groep jongvolwassenen gevolgd die in hun kindertijd een diagnose Autisme Spectrum Stoornis (ASS) hebben kregen. We onderzoeken de ontwikkeling van hun maatschappelijke participatie. Een grote meerderheid van de volwassenen met ASS bereikt niet of zeer moeizaam de gangbare ijkpunten van volwassenheid met betrekking tot maatschappelijke participatie, zoals jezelf redden in het dagelijks leven, zelfstandig wonen, het behalen van een opleiding, het krijgen van een baan en het ontwikkelen van een netwerk van vrienden. Er zijn echter weinig prospectieve studies die dat aantonen. Er is meer onderzoek nodig om de ontwikkeling van mensen met ASS te volgen en te evalueren. Dit kan uiteindelijk bijdragen aan een meer adequate en efficiënte behandeling en/of ondersteuning van het beleid voor deze groep.

Doel en werkwijze

Het doel van deze studie is om veranderingen van ASS-symptomen in de tijd en comorbide psychiatrische symptomen van kindertijd naar volwassenheid in kaart te brengen en de ontwikkeling van maatschappelijke participatie te evalueren, met de nadruk op opleiding en arbeid. Het is een prospectieve longitudinale studie. De eerste drie evaluaties (n=100) hebben reeds plaatsgevonden:​

  • 2002-2004, de deelnemers zijn tussen 6-12 jaar oud
  • 2009-2011, 12-19 jaar
  • 2017-2018, 19-26 jaar

 

De evaluatie vindt plaats met vragenlijsten, het ADOS-interview en een interview specifiek over maatschappelijke participatie. Ook werkgevers worden benaderd om over hun ervaringen te vertellen.​

Resultaten en toepassing

Op basis van de resultaten worden twee wetenschappelijke publicaties en een rapportage geschreven. De kennis uit dit project wordt toegepast binnen het project WerkWeb-Autisme

Presentaties en publicaties

  • Landsman JA, Louwerse SC (2016). Lunchlezing Academische Werkplaats Autisme ‘Samen Doen!’; werkgroep arbeidsparticipatie, opzet en aanpak. Lezing Nationaal Autisme Congres, Rotterdam, 11 maart 2016.
  • Louwerse SC, Landsman JA (2016). Verslag Nationaal Autisme Congres 2016. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme editie 3, 2016.​

Samenwerking

In dit project van GGZ-instelling Yulius wordt samengewerkt binnen de Academische Werkplaats Autisme ‘Samen Doen!’​. Projectgroep: Kirstin Greaves-Lord (Erasmus MC en Yulius), Anneke Louwerse (Erasmus MC en Yulius) en Jeanet Landsman (TGO).

Financiers en looptijd

Yulius, januari 2016 tot en met augustus 2018.

Meer weten over dit project?

Neem dan contact met ons op.

Catching up!?