• Tekstgrootte

Spoedeisende hulp

Print 
​​​​ Spoedeisende hulp

Amanda Drost-de Klerck

Functie + specialisme?

SEH-arts en opleider Spoedeisende Geneeskunde

Wie bent u?

Ik ben 37 jaar, getrouwd, en heb drie kinderen. Ik ben geboren in Hilversum, op mijn 15e naar Drenthe verhuisd en heb de Geneeskunde opleiding in Groningen gedaan. Na 1,5 jaar werken als ANIOS op de SEH in Drachten, wist ik dat ik SEH-arts wilde worden. Van 2006 t/m 2009 heb ik de opleiding tot SEH-arts in het UMCG gevolgd. Sinds mei 2015 ben ik zelf opleider geworden. Ik ben betrokken, assertief en optimistisch. In mijn werk ben ik ambitieus en perfectionistisch, maar thuis kan ik wel eens een tikkeltje chaotisch zijn. Ik vind het heerlijk om in mijn vrije tijd lekker met het gezin te wandelen of iets actiefs te doen, maar ik houd er ook van om te ontspannen op de bank met een goede film of goed boek.

Wanneer en waarom heeft u voor Groningen gekozen?

De opleiding tot SEH-arts was in 2006 zowel in universitaire als in een aantal perifere ziekenhuizen mogelijk.

Spoedeisende hulp  

Aniek Crombach

Specialisme

AIOS SEH

Wie ben je?

Ik ben 29 jaar en net begonnen aan mijn tweede jaar van de opleiding. Ik kom uit de regio, maar heb in Maastricht gestudeerd en ben na een jaar in Australië te hebben gewoond teruggekomen naar het noorden . Rugby is mijn grote andere passie en ik ben actief binnen onze vereniging. Mijn enthousiasme en positiviteit zijn aanstekelijk en ik ben een doorzetter.

 

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

Stressvolle situaties zijn voor mij een uitdaging. Daarnaast komt mijn drijfveer voort uit de rol die ik als spoedarts in het leven van patiënten kan hebben. Je biedt de beste zorg aan patiënten op het moment dat zij dit het hardste nodig hebben. Het acute karakter, de positie aan de poort van het ziekenhuis en de variëteit aan ziektebeelden en populatie zijn aspecten die dit vak zo mooi maken.

Mijn voorkeur ging uit naar het UMCG vanwege de expertise in opleiden en wetenschap. Daarnaast kon ik als coassistent al goed mijn draai vinden in het UMCG, mede daarom heb ik in het UMCG gesolliciteerd voor de opleiding tot SEH-arts. Tijdens mijn opleiding merkte ik dat ik naast de patiëntenzorg andere taken als onderwijs geven en wetenschappelijk onderzoek doen ook erg leuk vond. Ik heb ervoor gekozen om na mijn opleiding in het UMCG te blijven werken om hier mijn ambities waar te maken en een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het vak Spoedeisende Geneeskunde.

Waarom hebt u ervoor gekozen opleider te worden?

Als ANIOS en later als SEH AIOS heb ik het altijd al leuk gevonden om coassistenten onderwijs te geven tijdens de patiënten zorg. Daarnaast houd ik er van om zaken zo goed mogelijk te organiseren. Toen mijn voormalig opleider mij de kans bood geleidelijk aan zijn taken als opleider te gaan overnemen werd ik gelijk enthousiast. Ondanks dat ik zelf nog niet zo lang SEH-arts was heb ik besloten deze uitdaging aan te gaan. Ik ben ruim een jaar ingewerkt voor dat onze opleiding gevisiteerd werd en ik het stokje heb overgenomen. Sinds mei 2015 ben ik nu opleider en ik vind het werken met patiënten en daarnaast mij inzetten voor het opleiden van jonge collega’s een fantastische combinatie. Ik vind het een leuke uitdaging om naast een informele omgang met de AIOS ook kritisch te zijn, om zo op een veilige manier feedback te kunnen geven en het beste in elke AIOS naar boven te halen. Daarnaast vind ik het belangrijk voor de Spoedeisende Geneeskunde om de lokale opleiding zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de landelijke ontwikkelingen en zo bij te dragen aan het opleiden van zeer goede SEH-artsen.

Hoe bevalt het opleiden van jonge artsen?

Het is leuk om te zien hoe leergierig de AIOS zijn en hoe elk zijn eigen kwaliteiten heeft en daarmee zijn eigen manier van leren heeft. Ik vind het belangrijk om het opleiden daarop aan te passen, zodat elk AIOS het maximale uit zijn opleiding kan halen. Daarnaast hebben wij een jong vak dat volop in ontwikkeling is, waardoor wij zelf ook continu gestimuleerd worden ons bij te scholen. Het is leuk om deze recent opgedane kennis en vaardigheden te delen met elkaar en met de AIOS.

Wat was de eerste indruk die u had van deze AIOS?

Mijn eerste indruk was dat Aniek enthousiast en leergierig is en houdt van gezelligheid. Zij gaf mij de indruk dat ze hard wil werken om naast haar opleiding zich ook te gaan ontwikkelen op wetenschapsgebied.

Hoe is de relatie met deze AIOS nu?

Aniek is nu aan het einde van haar eerste jaar. Vanaf het begin af aan zet ze zich erg in voor haar eigen opleiding maar ook voor de opleiding in het algemeen. In het afgelopen jaar is de relatie geleidelijk gegroeid. Onze relatie is open en vertrouwelijk, er is ruimte voor het bespreken van serieuze zaken, maar daarnaast ook zeker voor gezelligheid.

Wat probeert u uw AIO’s mee te geven?

In mijn ogen zijn, naast het opdoen van de benodigde medische kennis en vaardigheden, de belangrijkste competenties voor een SEH-arts om goed te kunnen samenwerken en communiceren. Als SEH-arts heb je één vaste werplek en daarom is het heel belangrijk om met het overige personeel op de afdeling goed te kunnen samenwerken, waardoor je echt één team bent. Als team ben je gezamenlijk verantwoordelijk voor de veiligheid van de patiënt, ook tijdens acute soms stressvolle omstandigheden. Daarnaast is het belangrijk dat wij, als SEH-artsen en SEH AIOS samen ons vak verder ontwikkelen, zowel lokaal als op landelijk niveau.

Hoe is de onderlinge (werk-)verhouding?

Omdat we een kleine opleidingsgroep hebben ( 7 SEH-artsen) zijn we allemaal erg betrokken bij de opleiding. Er is altijd directe supervisie op de werkvloer. Voor opleidingsmomenten en supervisie zijn we laagdrempelig benaderbaar. Op diverse momenten worden er actief onderwijsmomenten gecreëerd, bv tijdens de overdracht of aan het bed van de patiënt. Er is een informele sfeer en we zijn onderling erg bij elkaar betrokken.

Welke tip zou u toekomstige AIO’s mee willen geven?

Probeer er zo vroeg mogelijk achter te komen wat je sterke kanten zijn en welke competenties je verder wilt ontwikkelen tijdens je opleiding. Zo kan je het maximale uit jezelf en je opleiding halen. Daarnaast is het belangrijk dat werk en privé in balans blijven, zodat je plezier in het werk houdt.

Waarom heb je voor Groningen gekozen?

Het UMCG staat bekend als uitstekend opleidingsziekenhuis. Daarnaast is Groningen een prachtstad. Centraal in het noorden, waardoor het niet de drukte van de randstad heeft, maar wel de gezelligheid en cultuur.

Hoe is het om AIOS te zijn?

De opleiding en dus je werk staan in het teken van jouw ontwikkeling. Dat is even wennen, maar erg leuk en een uitdaging. Je leert ontzettend veel over jezelf en merken dat je jezelf ontwikkelt is super.

Wat was je eerste indruk van je opleider?

Wat een fijne opleider! Amanda is open, betrokken en zorgvuldig. Ze is prettig om mee samen te werken en geeft eerlijke, opbouwende kritiek.

Hoe is je relatie met je opleider nu?

Amanda is toegankelijk en biedt mij de zelfstandigheid die ik nodig heb. Daarnaast is het ook altijd gezellig als we samen aan het werk zijn.

Wat is het belangrijkste wat je tot nog toe geleerd hebt als AIOS?

Blijf eerlijk en nieuwsgierig. Je kunt niet alles weten, maar het is vooral belangrijk dat je het toe durft te geven als je iets niet weet. Dit is het beste voor jezelf en voor de patiënt.

Welke doelen heb je voor jezelf gesteld?

Het beste uit mijn opleiding halen; dit wil ik doen door mij verder te verdiepen in wetenschappelijk onderzoek en een eigen aandachtsgebied te kiezen. Uitdagingen blijven zoeken!

Welke tip wil je anderen die nog AIOS moeten worden geven?

Blijf kritisch naar jezelf kijken, maar blijf vooral ook jezelf en laat je niet veranderen door anderen.

​​​

 

Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube Instagram