•  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Reumatologie

Print 

​Rens Besseling

Wie ben je? (Waar kom je vandaan? Heb je bijzondere hobby's of passies?)

Mijn naam is Rens Besseling en ik ben geboren en getogen in Gouda. Na de middelbare school ben ik geneeskunde gaan studeren aan het VUmc. Verder ben ik vader van twee kleine meiden, Noa van 3 jaar en Mara van 1 jaar oud. Dit zijn dan ook eigenlijk meteen mijn grote hobby’s. Lekker op pad met het gezin. Veel buiten zijn; wandelen in het bos bijvoorbeeld vinden we heerlijk.

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

Tijdens de geneeskundestudie vond ik de systeemziekten eigenlijk altijd al het leukste en meest fascinerend. Reumatologie is een erg uitdagend vak; variërend van het diagnosticeren van zeer complexe auto-immuunaandoeningen tot het leveren van chronische patiëntenzorg. Daarnaast is het een vak wat een ongelofelijke ontwikkeling doormaakt in zowel diagnostiek als mogelijkheden tot behandeling. Hierdoor is het ook een erg dankbaar vak naar mijn idee, waarbij je echt het verschil kan maken voor een patiënt.

Reumatologie  

Hendrika Bootsma

Wie bent u?

Hendrika Bootsma. Geboren in Haarlem en opgegroeid in deze regio. De studie geneeskunde heb ik in Leiden afgerond. Ik sport graag: roeien, hardlopen, spinning, zeilen, toerskiën, bergbeklimmen. Ik ben het liefste buiten.

Waarom hebt u ervoor gekozen opleider te worden?

Het is ontzettend leuk om AIOS te mogen begeleiden om reumatoloog te worden. Iedere AIOS is anders met een eigen persoonlijkheid, een eigen ontwikkeling en een eigen opleidingstraject.

Waarom heb je voor Groningen gekozen?

De opleiding reumatologie in het UMCG staat bekend om zijn expertise op het gebied van systeemaandoeningen. Gezien mijn persoonlijke interesse hierin lag een keuze voor het UMCG voor de hand. Daarnaast was mijn vrouw destijds al in opleiding tot dermatoloog in het UMCG, dus was de keuze eigenlijk wel snel gemaakt.

Hoe is het om AIOS te zijn?

Aan de ene kant is het erg prettig dat je nog in opleiding bent. Dit heeft met name te maken dat het veilig aanvoelt en weet dat je altijd een supervisor achter je hebt staan waarmee je kunt overleggen. Aan de andere kant, als je de opleiding succesvol hebt doorlopen en dan als jonge klare er zelf voor staat brengt dat wel bepaalde vrijheden met zich mee. Wat tegelijkertijd waarschijnlijk ook wel erg spannend zal zijn.

Wat was je eerste indruk van je opleider?

Dan moet ik wel even terug in de tijd, dat is inmiddels bijna 5 jaar geleden tijdens het sollicitatiegesprek. Ik was natuurlijk erg gespannen, maar het was eigenlijk wel een gezellig gesprek, waarbij me opviel dat ze veel aandacht besteedde aan mij als persoon. Zo werd gevraagd wat mijn persoonlijke ambities waren, wat voor reumatoloog ik wilde worden en hoe dit tijdens de opleiding ondersteunt kon worden.

Hoe is je relatie met je opleider nu?

Inmiddels ben ik ruim een jaar in het UMCG werkzaam voor het academische gedeelte van de opleiding. Hierdoor heb ik nu vaker direct contact met de opleider (Hendrika Bootsma), tijdens bijvoorbeeld besprekingen en als polikliniek supervisor. Ik ervaar een prima relatie, die zich met name kenmerkt door laagdrempeligheid. We hebben vaste supervisie momenten in de week, maar los daarvan spreken we elkaar vaak in de wandelgangen en dan gaat dat meestal over niet werk-gerelateerde zaken. Dat komt de relatie wel ten goede vind ik. Als een opleider persoonlijke interesse toont in de persoon zelf wordt dat zeer gewaardeerd.

Wat is het belangrijkste dat je tot nog toe gel​eerd hebt als AIOS?

Dat is een erg lastige vraag. Er zijn ongelofelijk veel dingen die je tijdens de opleiding leert en stuk voor stuk belangrijk zijn. De organisatie op orde krijgen van zelfstandig polikliniek draaien, tot maatschappelijk verantwoord met dure geneesmiddelen omgaan, tot het leren kennen van je eigen grenzen c.q. deskundigheid. Dat laatste is misschien wel het belangrijkste leerpunt tot nu toe voor mij. Weten wat ik niet weet en ik ga er daarbij ook niet vanuit dat als ik klaar ben met de opleiding ik op alle vragen een antwoord heb. Maar in het achterhoofd wel wetend dat er altijd collega’s binnen of buiten het eigen specialisme zijn waar je op terug kunt vallen. Hier zal uiteindelijk de patiënt alleen maar van profiteren.

Welke doelen heb je voor jezelf gesteld?

Tijdens de 6 jaar durende opleiding heb ik in ieder geval als doel gesteld dat ik een breed opgeleide reumatoloog wil zijn, met wel een persoonlijke differentiatie die ik vorm wil gaan geven in de laatste 1-1,5 jaar van de opleiding. In de toekomst, eventueel nog in de laatste fase van mijn opleiding, zou ik mezelf ook iets meer willen ontwikkelen op organisatieniveau. Door bijvoorbeeld deel te gaan nemen aan commissies of werkgroepen.

Welke tip wil je anderen die nog AIOS moeten worden geven?

Probeer, voor zover dat mogelijk is, vooruit te kijken hoe je jezelf later als specialist in een bepaald vak ziet. Door dit op tijd aan te geven bij de opleider(s) kan er rekening mee worden gehouden en kan het wellicht al worden vorm gegeven tijdens de opleiding zelf.

Wanneer en waarom heeft u voor Groningen gekozen?

Ik wilde graag onderzoek doen tijdens mijn Interne Geneeskunde opleiding. En koos voor systemische auto-immuunziekten. De immunologie trekt mij. In Groningen kon dat goed, daar ben ik gepromoveerd op onderzoek bij patiënten met SLE (Systemische Lupus Erythematosus). Mijn opleiding tot reumatoloog heb ik afgerond in Utrecht en ik ben gevraagd om terug te komen naar Groningen. In het UMCG heb ik mij kunnen toeleggen op de Systemische Auto-immuunziekten met name op SLE en Syndroom van Sjögren. Iedere dag heb ik nog plezier in mijn werk als Reumatoloog waarbij het werken in een UMC maakt dat je Zorg, Onderzoek en Opleiding mag verbinden. Binnen onze afdeling hebben we deze keuze heel nadrukkelijk gemaakt. Juist deze verschillende ‘takken van sport’ beoefenen, met een focus namelijk de systemische auto-immuunziekten maakt het heel leuk. In Groningen is er altijd een intensieve samenwerking geweest tussen reumatologen en klinische immunologen, wij zijn ook één zelfstandige afdeling Reumatologie en Klinische Immunologie. Dat was voor mij de belangrijkste reden om in het UMCG te willen werken. De immunologie vormt de basis van ons vak.

Hoe bevalt het opleiden van jonge artsen?

Het vak overdragen aan geïnteresseerde collega’s geeft energie. Het samenwerken met jonge collega’s houdt je scherp en motiveert om kwalitatief goede zorg te leveren. Jonge collega’s leren jou ook weer de nieuwste ontwikkelingen op algemeen internistisch gebied en op ICT gebied.

Wat was de eerste indruk die u had van deze AIO?

Rens is enthousiast, vrolijk, leergierig en een gangmaker in de groep. Sinds hij er is, is alles wat lichter en gemakkelijker geworden. Als hij iets niet wist, lachte hij het weg met het stellen van een wedervraag.

Hoe is de relatie met deze AIO nu?

Zeer plezierig. Bereidwillig om te leren en zich in te zetten voor het vak en de groep. Hij groeit snel en probeert kennis op te doen in de breedte van het gehele vak.

Wat probeert u uw AIO's mee te geven?

Zoveel mogelijk als kan. Vakinhoudelijk is de basis, maar het functioneren als medisch specialist vraagt zoveel meer. Vaardigheden die maken dat de AIOS een goede arts-patiëntrelatie weet op te bouwen en van daaruit het vertrouwen krijgt om medisch goed te handelen.

Hoe is de onderlinge (werk-)verhouding?

We vormen met elkaar een team. Van elkaar leer je immers. De wisselwerking en diversiteit is heel belangrijk. Ieder lid van het team brengt eigen kennis mee, of heeft behoefte/belangstelling voor een specifiek deel van het vak. Zo weten we met elkaar het vak reumatologie/immunologie in de diepte en in de breedte 24/7 vorm te geven. Onderling goed samenwerken en communiceren is heel belangrijk. We zijn met een relatief kleine groep, kennen elkaar daardoor goed, dat versterkt de band en vergemakkelijkt het samenwerken.

Welke tip zou u toekomstige AIOS mee willen geven?

Kies een vak wat echt bij je past. Kijk mee in de keuken, spreek met AIOS die de opleiding volgen, spreek met reumatologen. Geef je eigen opleiding vorm door verdiepingsstages te doen zoals; kinderreumatologie, echografie of wetenschappelijk onderzoek.​

Opleider

Mw. dr. H. Boonstra

Prof. dr. H.Bootsma

Opleider (plaatsvervangend)

Mw. drs. M.K. Leijsma

Direct naar

Volg ons op sociale media

 

 

Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube Instagram