•  NL 
  • Login medewerkers

AIOS in het UMCG

  • ​​​​​​​​​​​​​ Anesthesiologie

    Eline Mooyaart

    Tijdens mijn bijbaan als student op de intensive care raakte ik gefascineerd door de mogelijkheid om patiënten met behulp van apparatuur en medicatie in leven te houden tot het lichaam van de patient het zelf weer kon doen. Dat is Anesthesie ten voeten uit.

    Götz Wietasch

    In 2006 deed zich de mogelijkheid voor om plaatsvervangend opleider te worden. Naar mijn eigen historie en ambitie kijkend realiseerde ik mij hoe goed deze taak bij mij CV aansluit en dat ik er al een heleboel ideeën over had om dit verder vorm te geven.

    Anesthesiologie
  • Cardiothoracale chirurgie

    Michiel Kuijpers

    Vanaf het moment dat ik tijdens mijn coschappen cardiologie in Zwolle in aanraking kwam met de hartchirurgie, wist ik dat ik er alles aan zou gaan doen om dit op een dag zelf te mogen doen.

    Michiel Erasmus

    Het vak als cardiothoracaal chirurg betekent veel opereren. Dus handigheid, stress bestendigheid en uithoudingsvermogen zijn een voorwaarde.

    Cardiothoracale chirurgie
  • Huisartsgeneeskunde

    Tessa Greijdanus

    De enorme afwisseling in de huisartspraktijk vind ik erg leuk; binnen een uur zie je een kind met koorts, haal je een moedervlek weg en doe je een visite bij een palliatieve patiënt.
    Je kent vaak de hele familie en komt bij je patiënten thuis.

    Meike Bruinsma

    Jonge artsen opleiden is vooral leuk, ik heb tot nu toe als opleider alleen maar zeer gemotiveerde, enthousiaste aios in opleiding gehad. Het geeft naast energie ook gezelligheid in de praktijk.

    Huisartsgeneesknde
  • Kindergeneeskunde

    Anneloes Lusthusz

    Kindergeneeskunde is een vak waar de patiënt afhankelijk is van jou, als dokter maar ook als mens. Je komt zo veel te weten door gewoon te kijken en te luisteren naar het kind, dat vind ik mooi!

    Eduard Verhagen

    Onderwijs geven is zo leuk, het gezamenlijk zorgen voor een mooie opleiding voor aios, en het samen optrekken bij het verrichten van klinische werk is geweldig stimulerend.

    Kindergeneeskunde
  • Klinische genetica

    Paul van der Zwaag

    De diepgang en de breedte van de klinische genetica spreken mij met name aan. Je krijgt te maken met zeer zeldzame ziektebeelden en verdiept je in de moleculairbiologische achtergronden van erfelijke aandoeningen.

    Irene van Langen

    Nieuwe, goede, ideeën komen vaak van de mensen die nog niet lang meedraaien en daardoor terecht vragen stellen bij de routines.

    Klinische genetica
  • Longziekten

    Wud Al-Kailany

    Het aller belangrijkste is de fijne sfeer, laagdrempeligheid van specialisten en para medici die gevraagd en ongevraagd uitleg geven en een leerzame omgeving voor de AIOS creëren

    Harry J.M. Groen

    Ik vind het leuk om oude en nieuwe kennis over te dragen aan jonge artsen. Om hen alle competenties van het vak bij te brengen en er stevige mensen van te maken die tegen een stootje kunnen.

    Longziekten en tuberculose
  • Nucleaire geneeskunde

    Elise Klaver

    Fysiologie van het menselijk lichaam heeft me altijd (ook tijdens studie) geïnteresseerd. Met Nucleaire diagnostiek wordt de (patho)fysiologie van een orgaan of aandoening in beeld gebracht.

    Jan Pruim

    Ik hoop, samen met de collega’s van de opleidingsgroep, hen veel te leren. Maar ik leer tegelijkertijd ook van de AIOS. Het is een interactief proces dat beide partijen scherp houdt. Als het goed is.

    Nuclaire geneeskunde
  • Oogheelkunde

    Margriet de Vries

    Als oogarts kun je vaak de diagnose zelf stellen en ook behandelen. Als iemand na behandeling goed kan zien, dan is dat ontzettend dankbaar werk.

    Anneke Hooymans

    Aios leren niet alleen van mij, ik leer ook van hen. Dat maakt opleiden spannend. Ik probeer ze het mooiste vak van de wereld bij te brengen en dat zie ik als een voorrecht.

    Oogheelkunde
  • Psychiatrie

    Anne van Gils

    Wat mij aanspreekt aan de psychiatrie is het feit dat je niet alleen kijkt naar de ziekte, maar ook naar de achtergrond van de patiënt. Je hebt dan ook meer tijd voor de patiënt dan de gemiddelde arts. Verder heerst er een prettige, laagdrempelige sfeer tussen psychiaters en AIOS.

    Robert Schoevers

    Naast de aios gaan staan om te kijken hoe je iemand vooruit kunt helpen. Als opleider kan je uitdragen wat je belangrijk vindt in je vak, en wat er voor nodig is om dat te leren/bereiken.

    Psychiatrie
  • Revalidatiegeneeskunde

    Annelies van der Vegt

    Het is uitdagend, leuk, leerzaam, afwisselend en druk. Daarnaast is het ook zeker een hele leuke/gezellige tijd met de assistenten binnen onze opleidingsgroep, maar ook binnen het UMCG.

    Jan Geertzen

    De vertrouwensrol naar je patiënten staat centraal. Voor mij als opleider, maar ook voor de patiënt is dit heel belangrijk. Efficiënt en effectief werken staan bij mij hoog in het vaandel.

    Revalidatiegeneeskunde
  • Spoedeisende hulp

    Amanda Drost-de Klerck

    Het is leuk om te zien hoe leergierig de AIOS zijn en hoe elk zijn eigen kwaliteiten heeft en daarmee zijn eigen manier van leren heeft. Ik vind het belangrijk om het opleiden daarop aan te passen, zodat elk AIOS het maximale uit zijn opleiding kan halen.

    Aniek Crombach

    Je biedt de beste zorg aan patiënten op het moment dat zij dit het hardste nodig hebben. Het acute karakter, de positie aan de poort van het ziekenhuis en de variëteit aan ziektebeelden en populatie zijn aspecten die dit vak zo mooi maken.​

    Spoedeisende hulp
  • Ziekenhuisarts

    Robinia Schiphuis

    Je kunt als ziekenhuisarts veel betekenen voor de patiënt omdat je heel veel weet van generalistische zorg, specifiek bent opgeleid in kwaliteit en patiëntveiligheid en een continue factor op de verpleegafdeling bent.

    Ewout Houwerzijl

    Als opleidingsteam proberen we laagdrempelig benaderbaar te zijn, ons toetsbaar op te stellen en op deze manier een veilig en open opleidingsklimaat te creëren.

    Ziekenhuisarts

Studeer je medicijnen of ben je al arts? Ben je bezig met je co-schappen? Ben je je aan het oriënteren op een opleidingsplaats? Zoek je een ANIOS plek? Of heb je al voor een specialisme gekozen?

Op deze site vertellen we je over de verschillende specialismen waar we opleidingsplaatsen beschikbaar hebben, het UMCG zelf en de ziekenhuizen in de regio waar we mee samenwerken. Daarnaast proberen we een beeld te geven van het wonen en werken in Groningen. Met behulp van filmpjes, interviews en straks ook twitterfeeds kun je een idee krijgen van de dagelijkse praktijk en ook in contact komen met opleiders en AIOS die op dit moment leren en werken in het UMCG.

Je bent van harte welkom om vrijblijvend een afspraak te maken met een van onze opleiders.

Welke factoren bepalen dat AIOS kiezen voor Groningen als plek om de opleiding te volgen?

Groningse studenten zijn gehecht aan Groningen. Dat blijkt uit onderzoek dat het Wenckebach Instituut in samenwerking met het Onderwijsinstituut van de Faculteit Geneeskunde van de RUG deze zomer uitvoerde onder aios en 6e jaars studenten geneeskunde. Meer dan 40% van de studenten wil graag een opleidingsplek in de regio. Dat lukt vaak ook. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat bijna 70% van de huidige aios ook in Groningen studeerde. Voor aios die elders studeerden is het UMCG/OOR N&O veel minder vaak de regio van de eerste keuze.

Aios gaven meerdere adviezen om de opleiding in de OOR Noord- en Oost-Nederland aantrekkelijker te maken. Veel daarvan betroffen de secundaire arbeidsvoorwaarden zoals kinderopvang, een verhuis- en reiskostenvergoeding en het vergoeden van de opleidingskosten. Maar de aios zagen ook nog verbetermogelijkheden in de opleiding zelf en in het aanbieden van stages. Inmiddels heeft het UMCG besloten om verhuiskosten en de opleidingskosten voor aios te vergoeden.

 

 

 

Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube Instagram