• Home
  • Contact
  •  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

​‘Schaatsgame is samen met ouderen gemaakt’

Print 
16 februari 2016

Er wordt steeds vaker technologie gemaakt en gebruikt die de gezondheidszorg ondersteunt en verbetert. Denk aan het gebruik van iPads zodat patiënten vanuit huis met de arts kunnen praten en het inzetten van games om patiënten of artsen spelenderwijs aan hun conditie of coördinatie te laten werken. We scharen deze initiatieven onder de naam eHealth. Deze week maakt u kennis met de Schaatsgame; een spel dat tot doel heeft om de balans van ouderen te trainen en dat is ontwikkeld door o.a. Claudine Lamoth van het Centrum voor Bewegingswetenschappen van het UMCG. 

De Schaatsgame is een zogeheten exergame voor 65-plussers. Een exergame is een computerspel waarmee de speler bewegingen kan oefenen in een leuke, uitdagende virtuele omgeving, in dit geval een Fries winterlandschap. “De speler baant zichzelf al schaatsend een weg over sloten en meren en langs wakken en werkt op deze manier aan zijn balans”, vertelt Claudine Lamoth van het Centrum voor Bewegingswetenschappen. Zij staat aan de wieg van dit spel dat is gemaakt onder de vleugels van SPRINT; een programma dat zich richt op onderzoek naar nieuwe technologieën die de zelfredzaamheid van ouderen bevorderen.

“Met het schaatsspel worden balans, uithoudingsvermogen, coördinatie en spierkracht getraind. Het spel kan thuis gespeeld worden en er is alleen een TV en een Kinect nodig. Dat is een sensor die de 3D-positie van het lichaam kan meten. De oudere maakt voor de tv schaatsbewegingen en de sensor vertaalt die bewegingen naar beelden op televisie.”

Vallen

Voor mensen boven de 65 jaar is het belangrijk om hun balans te trainen. Meer dan 30 procent van de zelfstandig wonende ouderen valt minstens een keer per jaar. Dit leidt vaak tot ernstige verwondingen zoals botbreuken of hoofdletsel. Vallen is zelfs een van de grootste oorzaken voor medische behandelingen bij ouderen. “De Schaatsgame  is een leuke manier om aan de balans te werken en is gebaseerd op de wensen van de ouderen zelf. Zij zijn vanaf het begin bij dit spel betrokken geweest.”

Tijdens workshops en interviews met ouderen en andere partners is bepaald aan welke eisen een exergame moest voldoen. Daaruit volgde bijvoorbeeld dat het spel dat gemaakt zou worden de balans moest kunnen trainen én meten, dat het gebruiksvriendelijk moest zijn en geschikt voor zelfstandig gebruik in de thuissituatie. Het idee van de  Schaatsgame werd tijdens een promotietraject van Mike van Diest ontwikkeld. De ouderen kozen voor deze game omdat het een leuk, realistisch scenario was en omdat het voldeed aan alle eisen die zij belangrijk vonden.

Kijkje in de toekomst

Inmiddels is het prototype van de Schaatsgame getest onder tien ouderen tussen de 66 en 88 jaar die het spel zes weken lang thuis hebben gespeeld. Zij kregen de instructie om ten minste drie keer per week een half uur te exergamen. “De uitkomst was dat de balans van de ouderen gemiddeld verbeterde. De progressie verschilde per deelnemer, wat aangeeft dat een trainingsprogramma op maat belangrijk is.  De volgende stap is om de Schaatsgame te testen bij ouderen die al een keer gevallen zijn, en daarna bij een grotere groep ouderen. Daarnaast willen we de game zo aanpassen dat de moeilijkheid van de game automatisch wordt aangepast aan het niveau van de ouderen en  er meer spelvarianten beschikbaar komen. Ook willen we een multiplayer modus toevoegen, zodat je ook tegen elkaar kunt schaatsen. Het uiteindelijke doel is om het spel op de markt te brengen, zodat het voor veel ouderen toegankelijk is.”

Bij de Schaatsgame zijn naast het UMCG ook de RUG, Incas3, GameAcademy, 8D Games, Waag Society, NHL, EvoCare, CGI en Axtion betrokken. Wilt u meer weten over De Schaatsgame, kijk dan op de websites: www.imdi-sprint.nl/ of www.rug.nl/. Voor vragen over eHealth in het UMCG kunt u Charlotte Kumm mailen: Contact.

Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube Instagram