• Home
  • Contact
  •  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Zuinig op je zomerfiguur

Print 
18 juli 2017

De zomervakantie lonkt. Op internet struikelen ​we over blogs van fitgirls die je in no time een strak bikinilijf beloven. Eenmaal aangekomen op de vakantiebestemming vliegen de kilo's er ironisch genoeg meestal net zo snel aan als ze er daarvoor afvlogen. "We laten ons ritme los en eten meer", zeggen diëtisten Trijntje en Marianne. Zij geven tips hoe je zomerfiguur de vakantie overleeft.

We halen hem in de zomer massaal van stal: de BBQ. Op zwoele, zonovergoten dagen snellen we naar de winkel en scoren we massaal stokbroden, salades en vooral  … vlees. Veel (voorbewerkt) vlees met veel (kant-en-klare) sauzen.

Vlees in overvloed

Sommige mensen BBQen 's zomers wekelijks. Hierdoor eten ze vaak veel meer vlees dan gebruikelijk. Vaak zonder zich af te vragen o​f hun lijf dat derde of vierde stukje vlees nog nodig heeft of dat er puur uit gezelligheid wordt doorgegeten.

Gelukkig past er meer op de BBQ dan alleen vlees. Producten die wat minder zwaar op de maag liggen, zijn bijvoorbeeld vis en groenten, zoals courgette, paprika en aubergine. Als je meer wilt variëren op de BBQ, koop dan maximaal twee stukjes vlees / vis per persoon. Vul je winkelwagen daarnaast met (grill)groenten en ingrediënten voor een zomerse salade.

Water of wijn

Een BBQ gaat vaak gepaard met een wit wijntje, een koel biertje, een zoet zomerdrankje of een cocktail. Ook op het terras en in de strandstoel drinken we deze calorierijke drankjes in overvloed. We gaan door tot in de late zwoele uurtjes en voor we het weten zijn we meer glazen verder dan ons lijf lief is.

Een tip die kan helpen om iets zuiniger aan te doen: sla voor een BBQ maar een of twee flessen drank in (afhankelijk van de grootte van het gezelschap). Laat deze tijdens de BBQ in de koelkast staan (zodat je wat meer moeite moet doen om je glas bij te vullen). Zet daarentegen juist een grote kan met water op tafel, gevuld met zomers fruit zoals limoen, citroen, aardbei, munt of een combinatie ervan. De kans is vrij groot dat je wat meer water en minder bier of wijn drinkt.

Structuur als sleutel

De strandstoel, een zonovergoten terras. We ploffen er graag neer om bij te komen van ons drukke leven thuis. En we zitten vaak zo lekker dat we er niet weg te branden zijn! Vergeet niet om je lijf ook beweging te gunnen. Minimaal 30 minuten matig intensief bewegen per dag: dat is ook tijdens de vakantie prima vol te houden.

​Een dagelijkse ochtend- en avondwandeling of fietstocht, dagelijks een paar baantjes trekken in zwembad of zee en je bent er al. Dit helpt om in conditie (en op gewicht) te blijven en brengt structuur in de dag. Ook wat eten betreft, is het aan te raden om een vast ritme aan te houden. Kies een of twee keer per dag een lekkere maaltijd en eet daarnaast vers fruit of een lekker, niet te uitbundig belegd broodje. Het gaat immers niet om hoe vaak je eet maar hoe lekker het is.

​Over lekker gesproken: voor we op vakantie gaan, delen we ter inspiratie een gevarieerd, gezond en niet al te overdreven BBQ-menu (onder het motto: overdaad schaadt). Eet smakelijk en een fijne zomer gewenst voor iedereen. Tot in september. Dan verschijnt onze volgende blog. ​

BBQ-menu

Een lapje vlees  

Biefstuk met gegrilde perziken

Verwarm 3 eetlepels balsamicoazijn met knoflook, salie en oregano. Schenk het in een schaal en marineer de biefstukjes direct vanuit de koelkast, ongeveer een uur. Keer regelmatig. Snijd per persoon een stevige perzik in 4 parten en bestrijk met balsamicoazijn en olie.

Doe zwarte peper en wat zout op de drooggedepte biefstukjes en grill ze 4-6 minuten op de bbq. Keer ze regelmatig om. Grill de perziken op een grilltopper enkele minuten tot ze net bruin zijn. Serveer het biefstukje met de perzik en bestrooi alles met fijngesneden verse peterselie. (Uit ‘smaakmakend’, nr. 2, 2017)

Een stukje vis  

Frisse zalm of kabeljauw

Besprenkel een stukje verse zalm of kabeljauw met citroensap, vet aluminiumfolie in met een beetje olijfolie. Leg de vis erop en voeg wat verse kruiden toe en een klein klontje kruidenboter. Laat vervolgens garen op de BBQ.

Garnalenspiesjes

Rijg een aantal grote garnalen aan een pen of grote satéprikker en leg op de BBQ, even om en om aanbakken. Zo lekker, heeft verder niets nodig.

Geroosterde groente  

Groente kan je prima roosteren op de BBQ. Rijg in stukjes gesneden ui, paprika (verschillende kleuren), wortel, courgette, zoete aardappel (bataat), champignon aan een prikker en rooster op de BBQ. Zoveel smaak, niets meer aan toevoegen.

Fruit van de grill  

Fruitsalade of zomerfruitsteak

Was vers zomerfruit en snijd het in stukjes, schep het om met geraspte verse gember voor een pittig smaakje of gesneden verse munt voor een kruidige smaak. Ook heerlijk: stukjes vers zomerfruit aan een sateprikker rijgen en op folie op het rooster leggen. Lekker met verse munt.

Banaan op de BBQ

Snijd de schil van een banaan aan de bovenkant twee keer in en vouw het flapje terug. Maak met een mes een aantal inkepingen en voeg een paar druppels van een likeurtje toe, een snuf gember-of  kruidnagelpoeder en eventueel een beetje honing of bruine suiker. Verpak het geheel in folie en leg een paar minuten in de hete kolen of op het rooster. Voorzichtig opmaken en de warme banaan eruit lepelen.

Watermeloensteak

Haal uit een stuk komkommer de zaadlijsten  en snij het vruchtvlees in kleine stukjes. Beetje zout erdoor, en 15 minuten wegzetten. Snijd een kleine watermeloen in plakken van 3 cm, haal de pitjes eruit, bestrijk met olie en gril op de bbq. Paar minuten aan beide kanten. Je krijgt een licht gekarameliseerde kleur en geur. De komkommer droogdeppen en mengen met citroenrasp, mespunt gehakte verse rode peper, wat verse koriander en wat olie. Leg de gegrilde schijf meloen op een bord en doe er wat komkommersalsa bij. Ook lekker met geitenkaas en geraspte Pardano. (Uit: ‘smaakmakend’, nr. 2, 2017)

Fruitwater  

Water met bijvoorbeeld:

  • Stukjes aardbei, citroen en basilicum
  • Stukjes watermeloen en komkommer
  • Een handvol bosbessen en een paar lavendelbloemetjes
  • Stukjes watermeloen en munt

Tip: Gebruik koolzuurhoudend mineraalwater voor een extra verfrissende smaak en gebruik eventueel ijsblokjes, met ingevroren stukjes fruit.

Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube Instagram