• Home
  • Contact
  •  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Weet wat je eet: light producten onder de loep

Print 
25 november 2016

Trijntje en Marianne zijn diëtisten in het UMCG en bespreken elke maand een stelling, vraag of actualiteit rond het thema voeding. Deze keer bespreken ze de vraag: wat betekenen de termen light en 'mager'?

Light chips, pindakaas, extra ‘magere’ rookworst. Wie laat zich zo nu en dan niet verleiden door dergelijke veelbelovende kreten op verpakkingen in de supermarkt? We denken snel dat de light varianten gezonder zijn dan de originele voedingswaren, maar is dat wel zo?

​'Als er minder vet in een product zit, is het niet per se gezonder'

Een product mag light worden genoemd als er 30 procent minder vet of suiker inzit, dan in een vergelijkbaar product. Light pindakaas moet bijvoorbeeld minimaal 30 procent minder vet bevatten dan de originele variant. Rookworst mag mager worden genoemd als er maximaal 20 procent vet in zit. Maar … als er minder vet zit in een product, dan zit er vaak meer in van wat anders.  Zetmeel bijvoorbeeld, of suiker. En die voedingsstoffen bevatten óók calorieën. Er zijn uitzonderingen, want light frisdrank met prik, is vaak wel suikervrij (en dus zonder calorieën). Denk aan Cola Light  en 7-up Light. Maar Dubbelfriss Light bevat deels suiker en deels zoetstof en dus zeker wel calorieën.

Ongezoet is niet per se goed

Light en magere producten mogen dus minder suiker of vet bevatten, ze zijn niet per definitie gezond(er). Neem de term dan ook niet te licht op. Dit geldt ook voor andere termen die iets beloven over de hoeveelheid suiker of vet die in een product zit. Neem het woord ‘ongezoet’. Je vindt het vaak op de verpakking van vruchtensappen. Je zou bijna denken dat je een suikervrij drankje koopt. Maar ‘ongezoet’ betekent slechts dat een product geen toegevoegde suikers bevat. Vruchtensuiker is van nature wel volop aanwezig en is net zo calorierijk!

​'Laat je niet misleiden door loze kreten'

Vetarme cornflakes klinken misschien gezonder, maar dat zijn ze niet. Sterker nog; alle ontbijtgranen zijn van nature vetarm. Dus dit is een loze kreet. En de magere rookworst mag dan wel minder vet zijn, hij overtreft de ‘gewone’ rookworst wat de hoeveelheid koolhydraten en zout betreft. En hoe mager die rookworst ook is, hij bevat nog altijd veel meer vet dan een stuk kipfilet (20 versus 2 gram!).

De light-test

Wat we mee willen geven: als je echt wilt weten wat je eet, bekijk dan goed het etiket op de zij- of achterkant. Daarop staat uit welke ingrediënten een light product bestaat. We nemen de ‘gewone’ pindakaas en de light pindakaas als voorbeeld. (zie tabel 1)

​'Lees etiketten: dan weet je pas echt wat je eet'

Gewone pindakaas bevat pinda’s (85 procent), plantaardige olie en zout. Light pindakaas bevat pinda’s (77%), glucosestroop, plantaardige olie en zout.  De ‘gewone’ variant bevat zoals we kunnen zien meer vet en ook meer calorieën (op het etiket aangeduid als energie). In de light pindakaas zitten echter aanzienlijk meer koolhydraten door de toevoeging van glucosestroop en dit is gewoon suiker. Uiteindelijk leidt 30 procent minder vet maar tot dertien procent minder calorieën! Eigenlijk kun je dus concluderen dat light pindakaas niet gezonder is dan gewone pindakaas. De beste keuze is wat ons betreft gewone pindakaas. Smeer die dan niet te dik op je boterham.

Tabel 1: de voedingswaarden van gewone pindakaas vergeleken met de light-variant.

Per 100 gramGewone pindakaasLight pindakaas
Energie (caloriëen)
664
580
Vet (gram)
​58​41
Koolhydraten (gram)
​11​32
Eiwitten (gram)​21​18
Zout (gram)​0,55​0,55
Suiker (gram)
​6,4​7,3


 

Blijf alert

Weet wat je eet. Het is een bekende wijsheid. Maar het blijkt nog best een uitdaging. Blitse verpakkingen en mooie praatjes maken een product aantrekkelijk. Maar ze kunnen je gemakkelijk op het verkeerde been zetten.

​'Blitse verpakkingen zetten je snel op het verkeerde been'

Indien je de claims op de voorkant van een product vergelijkt met de informatie die het etiket geeft, zal je zien dat het product niet meteen gezonder is dan de variant zonder de claim. Gelukkig kennen voedingsmiddelen geen geheimen meer als je weet waar je op moet letten.

Meer informatie

Meer en betrouwbare informatie over etiketten, staat op de site van het Voedingscentrum. Op de website van de Rijksoverheid staat onder het kopje ‘voeding’ wat er op het etiket van voedingsmiddelen moet staan.

Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube Instagram