• Home
  • Contact
  •  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Weet wat je eet: een stessvrije kerst in de keuken

Print 
20 december 2016

Trijntje en Marianne zijn diëtisten in het UMCG en bespreken elke maand een stelling, vraag of actualiteit rond het thema (gezonde) voeding; een belangrijk ingrediënt voor gezond ouder worden. Deze keer 'serveren' ze een verhaal over het kerstdiner.

De kerstdagen rammelen en klingelen aan de deur. Het feest van het licht en van een 'ontspannen' samenzijn met familie en vrienden lonkt. Zo zou het althans moeten zijn. Maar voor velen staat kerst tegenwoordig ook synoniem voor stress. Want wat zetten we op tafel?​

Houd het simpel!

Supermarktmagazines en tijdschriften trakteren ons op een stortvloed aan inspirerende, feestelijke recepten. Maar het ene gerecht is vaak nog uitbundiger, royaler, tijdrovender en prijziger dan het andere. We zouden bijna vergeten dat kerst gaat over tijd hebben voor elkaar en niet over de vraag wie het langst in de keuken staat en het meest exclusieve gerecht op tafel zet.

Dat terwijl een kerstdiner ook zo simpel en lekker tegelijkertijd kan zijn. De basis wat ons betreft: gebruik verse producten (veel groenten en fruit), noten en gedroogd fruit. Allemaal feestelijke, gezonde ingrediënten. Wat je vervolgens maakt van deze ingrediënten, hoeft niet ingewikkeld te zijn, laat staan exclusief. Sterker nog: waarom zou je nieuwe gerechten bedenken, als je ook een (relatief) eenvoudig gerecht kunt maken waar je al vaker furore mee hebt gemaakt bij familie, vrienden of je eigen gezin? Je weet immers dat deze specialiteit gewaardeerd wordt en hoe het gerecht bereid moet worden. De kans op mislukking is dus nihil.  ​

Speciale accenten

Als je toch iets extra's wilt doen, geef je gerecht dan een kerstig accent. Steek bijvoorbeeld met een koeksteker kerstboompjes uit een sneetje geroosterd brood. Of haal hulstblaadjes (zonder de bessen) door stijfgeklopt eiwit en bestuif die met een beetje poedersuiker. Op de site Pinterest vind je vast nog veel meer inspiratie.

Ook kan je het gerecht op een speciale manier opdienen. Bijvoorbeeld door glazen of (de rand van de borden) te versieren met (plak)sterretjes of andere kerststickertjes, het nagerecht te serveren in een wijnglas of een paar takjes groen bij elkaar te binden met een mooi lint en bij de borden te leggen. Ook mooi: serveer je nagerecht in een diep bord, dat is versierd met plaksterretjes of bestrijk de rand met geklopt eiwit en strooi daar kristalsuiker over. Sla ook in het versieren niet te ver door. De bedoeling is immers dat we niet de buik vol hebben van de kerst, voor die überhaupt is begonnen.​

Less is More

Over die volle buiken gesproken. We rollen tijdens de feestdagen van het ene eetmoment in het andere; van de kerststol bij het ontbijt, naar de kerstkrans bij de koffie naar de kerstboompaté bij de borrel. Niks mis mee, maar wat kunnen we doen om volop te genieten maar niet overvol te raken?

Onze tip: serveer niet al te grote porties. Dit kan je al bereiken door  gerechten 'slim' op te dienen. Is je voorgerecht een soepje, serveer die dan bijvoorbeeld in een mooi kerstig thee- of koffiekopje. Een andere tip: maak lichte maaltijden. Verwerk bijvoorbeeld zoveel mogelijk groente in je gerechten, dat is lichter verteerbaar en drukt ook nog eens de prijs (goedkoper dan vlees/vis). We hoeven natuurlijk ook niet de gehele dag de Bourgondiër uit te hangen: het is ook prima om een uitgebreid kerstontbijt óf kerstdiner te serveren. ​

Genieten

Nog een tip om stress in de keuken te voorkomen: er zijn een heleboel gerechten die je prima van tevoren klaar kunt maken. Soep bijvoorbeeld. Dit laat zich gemakkelijk invriezen en de smaak wordt alleen maar beter. Door voor de feestdagen al te kokkerellen, win je bovendien tijd. Waardevolle tijd die je kunt besteden aan je familie en vrienden. Aan een wandeling, een spel of een goed gesprek. En het mooie is: van ontspanning kunnen we zoveel 'consumeren' als we willen. ​

Wij wensen jullie een ontspannen, gezellige en smaakvolle kerst toe en bovenal veel aandacht voor elkaar én de maaltijd. Genieten van jullie vrije dagen! 

Een simpel, smaakvol kerstdiner

Inspiratie voor een simpel maar lekker kerstdiner.

Voorgerecht: bloemkoolsoep
Hoofdgerecht: kip met gorgonzola uit de oven, gepofte aardappel (dat kan prima en snel in de magnetron) en groene salade
Nagerecht: skyr met mango puree, gegarneerd met een kerstchocolaatje
Koffie/thee met een heerlijke kerstbonbon​

Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube Instagram