• Home
  • Contact
  •  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

De vele broodjes aap over brood

Print 
16 juni 2017


Trijntje en Marianne zijn diëtisten in het UMCG en bespreken elke maand een stelling, vraag of actualiteit met het thema voeding. Deze keer nemen ze onze boterhammen onder de loep. Die liggen namelijk regelmatig onder vuur. Ze zouden teveel koolhydraten en zout bevatten en worden als 'dikmakers' bestempeld. Onterecht, vinden Trijntje en Marianne, we hebben brood juist broodnodig!

Ja, brood bevat zoals veel voedingsmiddelen koolhydraten (met name afkomstig van zetmeel). Maar dat is niet per definitie slecht. Koolhydraten worden deels omgezet naar glucose en dit is een belangrijke brandstof voor ons lichaam. Het Voedingscentrum adviseert zelfs dat 40 tot 70% van alle calorieën die je als volwassene nodig hebt, uit koolhydraten zouden moeten komen. En dat je die het beste tot je kunt nemen in de vorm van bijvoorbeeld groente, fruit en ... (volkoren)brood!

Vitamine B(rood)

In onze boterhammen zitten namelijk veel vezels, vitaminen en mineralen. Ze zijn gewoonweg gezond. Ja, brood bevat ook zout. Maar dat kan helemaal geen kwaad als je vier tot vijf sneden per dag eet.

​“Brood bevat veel vezels, vitaminen en mineralen”

Brood wordt pas een dikmaker als je er vooral suiker- of zoutrijk beleg op smeert, zoals chocopasta of dikke plakken kaas. Gelukkig zijn er veel gezonde alternatieven, zoals groenten en fruit, waar je je brood heerlijk mee op smaak kunt brengen.

Broodje aap

Maakt het nog uit welk brood we eten? Witbrood heeft niet de voorkeur. Net zo min als croissants, luxe broodjes en bolletjes. Vaak wordt extra vet gebruikt bij de bereiding, wat niet bij bruin- of volkorenbrood toegevoegd wordt. Het maakt niet veel uit welke bruine broodsoort je kiest. Hoewel mensen dit vaak denken, is het niet zo dat het allerdonkerste brood het meest gezond is! Niet zelden worden zelfs kleurstoffen gebruikt om het brood donkerder te maken, zodat het 'gezonder' oogt.

Als broden qua gezondheidswaarde zo weinig van elkaar verschillen, waarom zijn spelt- en desembrood dan zo populair? Van spelt wordt gezegd dat het licht verteerbaar is. Dit is een broodje aap als je het vergelijkt met 'gewoon' bruinbrood. Speltbrood verschilt daar qua voedingswaarde weinig tot niet van. Ook volkoren speltbrood en volkorenbrood liggen qua voedingswaarde dicht bij elkaar. Spelt is dus gezond, maar tarwe ook! Als speltbrood al lichter verteerbaar is, dan komt dit vooral omdat het minder voedingsvezels bevat dan volkorenbrood.

Speltsprookje

Wat bovendien misleidend is, is dat de 'speltbroden' soms maar voor een deel van spelt gemaakt zijn en worden aangevuld met andere soorten tarwe. Dat in al deze gevallen toch de term speltbrood kan worden gebruikt, komt omdat daar geen regels over zijn vastgelegd in de warenwet. Dat geldt bijvoorbeeld wel voor volkorenbrood. Het is dus slim om op te letten of je een brood met een kleine of aanzienlijke hoeveelheid spelt koopt. Ook voor je portemonnee. Speltbrood is namelijk relatief duur, omdat het erg populair is en minder wordt verbouwd.

​“Spelt- en tarwebrood zijn even gezond”

Voor desembrood geldt dat het enige verschil met een bruinbrood is dat dit niet bereid wordt met gist, maar door een andere manier van rijzen. De verschillen in voedingswaarde ten opzichte van bruin- of volkorenbrood zijn ook hier verwaarloosbaar. Kies dus de variant die je het lekkerst vindt, uiteindelijk is het puur een kwestie van smaak.

Broodje 'Gezond'

Dat geldt natuurlijk ook bij je keuze voor broodbeleg. Een broodje hagelslag of chocopasta is lekker en kan ook geen kwaad. Een broodje met oude kaas evenmin. Als je het maar met mate eet. Dit geldt overigens ook voor een broodje gezond, dat

​“Beleg je brood met groente en fruit”

zijn naam lang niet altijd eer aan doet. Vaak dient het broodje als 'dienblad' voor een wel heel rijkelijk met kaas, ham en eieren belegd broodje. Zie dit als een gebakje waar je jezelf zo nu en dan op trakteert. En maak in de tussentijd gebruik van onze tips voor échte broodjes gezond: zoete en hartige. Eet smakelijk!

*Zuurdesembrood wordt gemaakt van een mix van (rogge)bloem en water. Die wordt gedurende een aantal dagen en bij een bepaalde temperatuur gefermenteerd. Soms wordt zout, olie of suiker toegevoegd. Ook bij zuurdesembrood wordt wel eens bakkersgist gebruikt, met zuurdesempoeder erdoor. Dan krijgt het brood wel de typische zure smaak, maar rijst het door het toegevoegde gist.


​Broodjes gezond: 8 tips

1. Broodje met komkommer en kaas

2. Broodje met een dun laagje pinda- of notenkaas en banaan

3. Broodje met appel en kaneel

4. Broodje met aardbei, munt en rucola

5. Broodje met rucola, tuinkers en radijs

6. Broodje ei (gekookt)

7. Broodje avocado en tomaat

8. Broodje gerookte kipfilet, sla en perzik


Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube Instagram