• Home
  • Contact
  •  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Weet wat je eet: Waarom gezond eten niet duur hoeft te zijn

Print 
23 januari 2017


Trijntje en Marianne zijn diëtisten in het UMCG en bespreken elke maand een stelling, vraag of actualiteit met het thema voeding. Deze keer bespreken ze de stelling: ‘gezonde voeding is duur’?

Je hoort het vaak. Gezonde voeding is niet goedkoop en daarom minder aantrekkelijk voor mensen met een lichtere portemonnee. Maar is dat wel zo? Wij denken van niet. Gezond leven kan iedereen, als je maar ‘slimme’ keuzes maakt en je niet teveel laat verleiden door producten die onnodig duur zijn, omdat ze claimen gezond te zijn. We geven een paar tips.

  1. Drink water
    Een van de gezondste en goedkoopste  dranken tap je uit de kraan: water. Saai hoeft dit drankje zeker niet te zijn. Sterker nog, je kunt er alle kanten mee op. Heerlijk in deze tijd van het jaar is bijvoorbeeld een kop warm water met gember, citroen en honing. Recepten hiervoor vind je op internet.
  2. Koop seizoensproducten
    In mei genieten we van de aardbei, bij herfstweer smullen we van de stoofpeer. Ofwel; ieder seizoen heeft zijn eigen producten en smaak. Seizoensproducten van eigen bodem zijn meestal goedkoper en hebben de beste kwaliteit. Laat die dus (mede) de basis zijn van wat je eet. Op internet en in de App Store vind je kalenders waarop staat vermeld welke groente- en fruitsoorten in de verschillende seizoenen hoogtij vieren. Nu is het bijvoorbeeld echt de tijd voor hutspot van wortel / peterseliewortel, ui en aardappel, roergebakken prei met noten, een boerenkoolsmoothie (met peer of banaan) of spitskoolsalade met appel en rozijnen. Seizoensproducten kopen wij vaak op de markt. Daar ben je meestal iets goedkoper uit. Koop je grotere hoeveelheden verse groenten en fruit, vries dan porties in. Op Google staat hoe je dat kunt doen.
  3. Mijd kant-en-klare en/of (voor)bewerkte voeding
    Voorgesneden groentes, geschilde aardappelschijfjes, kant-en-klare wokgroenten en (maaltijd)salades: ideaal toch als je druk-druk-druk bent? Goedkoop zijn die slimme, snelle maaltijden vaak niet en gezonder zijn ze evenmin. Ze bevatten vaak veel meer zout. We zijn inmiddels gewend geraakt aan producten uit pakjes en zakjes, maar gerechten van verse producten met extra kruiden erdoor zijn ook heerlijk.
  4. Eet kleinere porties
    Broodbeleg, zoals kaas en vleeswaren is soms  best duur. We beleggen ons brood er graag rijkelijk mee. We smeren een flinke laag pindakaas of boter op ons broodje. Of we doen er een plak kaas tussen en slaan hem dubbel. Dat terwijl je met die plak ook prima twee sneden brood kan beleggen. Ook wat de warme maaltijd betreft, kan het geen kwaad om de porties die je eet te matigen. Zeker de porties vlees; een relatief duur product dat echt niet dagelijks op het menu hoeft te staan. Vervang het regelmatig door ei, peulvruchten of noten. Op de site van het Voedingscentrum staan meer tips om vlees te vervangen. Eet je wel vlees, dan hebben we de volgende tip: verdeel 300 gram kipfilet / gehakt over vier personen. Dat is genoeg. Je hoeft niet door te eten tot je (bom)vol zit. Verzadigd zijn, is een beter alternatief. Dat gevoel herken je vaak wat langzamer.  Eet daarom rustig, kauw goed en proef; zo geniet je meer van je eten en ben je je bewuster van het moment waarop je gewoon genoeg hebt gehad.
  5. Maak een lijstje met gezonde, goedkope (seizoens)producten / recepten
    In de supermarkten liggen ze voor het grijpen: home made recepten. Gemakkelijk, maar vaak bestaan de recepten uit de duurdere producten die (alleen) in die bewuste supermarkt te koop zijn. Bovendien heb je meestal veel ingrediënten nodig. Veel beter kun je ieder seizoen een lijstje van 10 tot 12 simpele, lekkere, voordelige en gezonde recepten maken, op basis van seizoensproducten. Varieer zoveel mogelijk tussen gerechten zoals soep (van verse resten groente), pasta of op basis van basisproducten zoals aardappels en peulvruchten. Als je een (grote) vriezer hebt, kook zo nu en dan voor twee keer en vries de helft in. Dat scheelt tijd en geld. Kook je bijvoorbeeld voor 1 of 2 personen dan, kan je die pond gehakt en die verse rode kool in een keer bereiden, zonder dat de helft in de koelkast verpietert.


Trijntje en Marianne schrijven maandelijks een blog over gezonde voeding. Dit is het derde verhaal in de reeks Weet wat je Eet. Het vierde verhaal zal niet eind februari verschijnen maar volgt in de maand maart. Tot dan!
Lees hieronder de eerste twee verhalen.​

Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube Instagram