• Home
  • Contact
  •  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Sporten mag, bewegen moet!

Print 
12 september 2016


Zitten is het nieuwe roken, horen we steeds vaker. Maar wat betekent dat eigenlijk? Moeten we onmiddellijk hardloopschoenen kopen, is een abonnement bij de sportschool wijs of kunnen we het beste een stabureau aanschaffen? Volgens Steef Bredeweg, sportarts in het UMCG, moeten we vooral niet te hard van stapel lopen. 'Flitsende pakjes en zweet op je voorhoofd tellen mee, maar er zijn meer wegen die naar een gezond beweegpatroon leiden. 'Sporten mag, bewegen moet.'

'Gezond bewegen staat voor honderdvijftig minuten per week lichte lichamelijke activiteit of vijfenzeventig minuten per week intensieve activiteit', legt Bredeweg uit. 'Bij matig lichamelijke activiteiten kun je denken aan tuinieren, de auto wassen, fietsen en wandelen. Heel ingewikkeld is het dus niet om beweegminuten te maken. En als je een manier van bewegen vindt die je ook echt leuk vindt, zijn die honderdvijftig minuten per week helemaal zo gevuld.'

Over een ding is Bredeweg duidelijk: bewegen moet. Of je nu een topsporter,

​'Beweging is voor iedereen heel belangrijk'

patiënt of medewerker bent. 'Bewegen is voor iedereen een belangrijk onderdeel van gezond leven en gezond ouder worden. Door genoeg te bewegen, kun je ziektes voorkomen. Maar als je ziek bent, heeft bewegen ook een positief effect op de behandeling en

Bewegingskuur

Als Bredeweg het voor het zeggen had, zou bewegen een vast onderdeel van de behandeling worden. 'Als je nu het ziekenhuis binnenkomt, is het eerste wat je doet in bed gaan liggen. Maar als je niet doodziek bent, waarom blijf je dan niet gewoon in beweging? Patiënten moeten in het ziekenhuis met beweging of doorgaan. Naast een kuurtje antibiotica zou een leefstijlcoach een kuurtje bewegen moeten kunnen voorschrijven.'

Het UMCG zou bewegen vaker 'als medicijn' moeten voorschrijven, vindt Bredeweg. Maar de verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij het ziekenhuis.

​'We moeten vaker een kuurtje beweging voorschrijven'

'Iedereen kan bijdragen aan (gedrags) verandering. Laten we onszelf als voorbeeld nemen; we geven elkaar de hand en vinden het normaal om tijdens dit gesprek te gaan zitten. Dat zit sterk in ons gedrag en onze omgeving is daar ook op ingericht. Over dit soort dingen moeten we op een andere manier gaan nadenken.'

Geen fietsbureaus

Bredeweg vertelt dat uit onderzoek is gebleken dat wanneer je meer dan vier uur per dag zit, het gezondheidseffect van bewegen wordt uitgegumd. Als je op je werk de hele dag zit, heeft een avond sporten bij wijze van spreken weinig zin meer.

​'Vier uur per dag zitten, gumt het effect van bewegen uit'

Bewegen op het werk kan gestimuleerd worden door allerhande fietsbureaus, loopbandbureaus en andere gekkigheden. Maar het kan wat Bredeweg betreft ook simpeler. 'Geef elkaar elk uur een seintje om vijf minuten de benen strekken. Dat heeft al een positief effect.'

Bredeweg laat een plaatje zien over wetenschappelijk onderzoek naar kankertumoren bij muizen. 'Er is gekeken naar de groei van kankercellen en het effect van chemotherapie en bewegen op de tumor. Bij de muizen die behandeld werden met een chemokuur daalde de tumorgrootte met 25%, maar bij de groep die beweging als medicijn aangeboden kreeg, gebeurde hetzelfde. Bewegen kan dus een heel groot effect hebben, ook bij ziekte. Daar moeten we gewoon wat mee doen!'

Kleine veranderingen

Een recept voor gezond bewegen hoeft dus niet zo ingewikkeld te zijn. Fiets je elke dag naar je werk? Dan ben je al een heel eind. Wandel 's avonds nog een rondje door de buurt. Vergeet tijdens je werk niet af en toe op te staan, je benen te strekken en een rondje te lopen. En voilà; u heeft de gezonde effecten van bewegen te pakken.

​​
Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube Instagram