• Home
  • Contact
  •  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Hulde aan de elektrische fiets!

Print 
09 januari 2017
Werken in het UMCG, Astrid gaat met de elektrische fiets 
  

Op je 35ste een elektrische fiets kopen is ‘not-done’, althans, dat is mijn ervaring. Toen ik vijf jaar geleden een flitsende oranje Sparta ion aanschafte keek mijn schoonmoeder me verbaasd aan en zei dat een e-bike toch echt iets is voor bejaarden. Ook toen ik op mijn werk aankwam reageerden mijn collega’s niet echt enthousiast. “Jij op een elektrische fiets?! Jij bent toch best sportief!”

Ik woon in Winsum, 15 km van de stad vandaan en ik fiets iedere dag naar de stad voor mijn werk. Daarvoor fietste ik ook regelmatig naar de stad, met een gewone fiets, maar bij windkracht 5 of meer haakte ik echt af. Nu niet meer.

De nadelen van de elektrische fiets

Er zijn een aantal nadelen die ik ervaar met de elektrische fiets. Het belangrijkste nadeel is het lawaai en de stank van auto´s. Ik fiets namelijk langs de n361, een drukke weg met veel autoverkeer. Ik bedenk me regelmatig dat ik graag alle automobilisten zou willen uitleggen waarom het veel fijner is om met een e-bike naar het werk te gaan dan met de auto. Dat gaat dus wat lastig als je fietst, dus vandaar dit betoog.

Natuurlijk is het in de winter koud en windkracht 6 hier op de open velden in Noord-Groningen is niet echt prettig. Of een dikke plensbui ’s morgens over je heen krijgen, ook niet leuk. Dan kijk is wel eens jaloers naar de auto’s die voorbij rijden. Toch kan ik niet anders stellen dan dat de elektrische fiets de beste aankoop is die ik ooit heb gedaan.

De voordelen van de elektrische fiets

Er zijn vooral veel voordelen aan de elektrische fiets. Ik ben dagelijks anderhalf uur in de buitenlucht. Ik fiets namelijk het hele jaar door iedere dag 30 km, met ondersteuning weliswaar, naar mijn werk. Verder ben ik de afgelopen vijf jaar niet ziek geweest, wat daarvoor wel gebruikelijk was. Ik weet niet of het alleen met de buitenlucht te maken heeft, maar toch durf ik te beweren dat het gezond is om iedere dag buiten te zijn. Verder is die anderhalf uur in de buitenlucht tijd voor mezelf. De meeste inzichten en creatieve ideeën ontstaan bij mij tijdens deze fietstocht.

Verder ben ik harstikke fit. Dit verrast veel mensen om mij heen. In tegenstelling wat vaak gedacht wordt moet je zelf namelijk nog trappen met de elektrische fiets en de zwaarte van de ondersteuning kies je zelf uit. Alleen bij harde tegenwind gebruik ik de ondersteuning maximaal, bij weinig wind fiets ik grotendeels zelf. Ik hoef niet meer ’s avonds naar de sportschool of in het weekend te joggen want ik beweeg genoeg!

Ook kom ik altijd op tijd op het werk. Doordat je de ondersteuning dus zelf kan bepalen lukt het me bijna altijd om 25 km per uur te fietsen. Ik kan mijn reis goed inplannen en kom daardoor nooit meer bezweet een kwartier te laat op mijn werk, wat me voorheen regelmatig overkwam met een gewone fiets.
Ten slotte bespaar ik met mijn fiets een heleboel treinkaartjes of benzine uit. Ik heb de fiets voor 800 euro (tweedehands) aangeschaft. Dit bedrag had ik er na een jaar al uit als ik het omreken naar benzine of treinkaartjes. Natuurlijk kost de elektrische fiets ook elektriciteit, maar dit blijkt maar 10 euro per jaar te zijn.

Hulde aan de elektrische fiets!

Wat mij betreft is het tijd om de elektrische fiets definitief van het stoffige imago te ontdoen. Mijn schoonmoeder, een fietsfanaat, blijft bij haar standpunt. Mijn collega’s heb ik wel kunnen overtuigen. Toen ze mij met mijn e-bike midden in de winter zagen ze de voordelen en hebben ze hun mening bijgesteld. “Eigenlijk toch wel handig zo’n elektrisch fiets!”
Fiets je mee?!
--
Astrid Niersman, 40 jaar, 10 jaar werkzaam in het UMCG. Gestart bij psychiatrie als verpleegkundige en sinds afgelopen zomer zet Astrid zich in als aanjager van banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Meer weten? Contact

Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube Instagram