• Home
  • Contact
  •  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Nachtdienst

Print 
26 januari 2018

We zijn vannacht met 5 verpleegkundigen op de Intensive Care. De collega’s van de avonddienst hebben het druk gehad. Na een onrustige avond op de afdeling, lijkt de rust wat terug gekomen. De lampen zijn al minder fel gezet. Voor deze nacht ben ik ingedeeld bij bed 8 en 9. Op bed 8 ligt een meneer, bed 9  is nog leeg. Met mijn collega van de avonddienst doe ik de overdracht bij het bed. We proberen zacht te praten om de patiënt te laten slapen. De man in bed 8 is geopereerd aan zijn hoofd. De neurochirurgen hebben een tumor verwijderd. Het zijn vaak spannende uren na een operatie. Ter bewaking ligt hij bij ons op de IC. Elk uur moet ik hem wekken en diverse controles doen. Hoe is de bloeddruk? Is de hartfrequentie op orde? En hoe loopt de ademhaling? Ook moet ik de pijn observeren en de pupillen controleren. En ik moet kijken of hij echt goed wakker wordt (EMV). Daarbij let ik ondermeer op de spraak; maakt hij juiste zinnen en gebruikt hij de juiste woorden? Ook de kracht in armen en benen (MRC) moet ik controleren en de manier van bewegen van de armen en benen. Met al die controles ‘scoren’ we de patiënt op verschillende onderdelen. Tot nu toe lijkt alles stabiel. Mijn collega gaat naar huis.

Deze nacht draag ik ook een van de twee reanimatiepiepers. Mocht het niet goed gaan met een patiënt op de afdeling of op de poli, dan kan het reanimatiesein ingeschakeld worden. Wij worden dan via de piepers of een telefoon gealarmeerd. En samen met de dienstdoende dokter ga je er dan op af. De hele procedure ligt vast in protocollen. We weten precies waar we heen moeten en wat we moeten doen.

Nadat de collega van de avonddienst is vertrokken, ik alles in kaart heb gebracht en de bed plek goed heb gecontroleerd, wordt de man van bed 8 onrustig wakker en vraagt aan mij waar zijn vrouw is. Ik leg uit dat hij in het ziekenhuis ligt, dat hij aan zijn hoofd is geopereerd en dat zijn vrouw thuis is. Hij lijkt het te begrijpen en tot rust te komen. Nog geen 5 minuten later stelt de man weer dezelfde vraag. En opnieuw leg ik hem rustig uit waar hij is, wie ik ben, en wat er gebeurt is. Ik weet dat ik nu goed moet opletten, want veel patiënten ontwikkelen een delier op de IC.


Dan gaat de reanimatiepieper. Ik moet op de melding af, en vraag mijn collega goed op de man in bed 8 te passen. Vol spanning snellen we met de spoedkar naar de melding. Met de zware spoedkar op volle snelheid door de gangen sturen is best een hele klus. Aangekomen treffen we een erg benauwde vrouw aan. Volgens protocol sluiten we haar aan op de meegenomen apparatuur. Al gauw blijkt dat ze zo niet langer op de verpleegafdeling kan blijven, en nemen haar mee naar de IC voor verdere diagnostiek. Ze komt op bed 9 te liggen. Bij deze nieuwe patiënt is er dan opeens veel te doen. De vrouw moet aan de beademing. Dat is meestal een hele klus. Gelukkig heb ik vaak hulp van mijn collega’s.

Nadat de vrouw is gestabiliseerd en de rust lijkt weergekeerd, komt de man van bed 8 in beweging. Hij beweegt met zijn armen voor zich alsof hij iets pakken wil. Wanneer ik hem hier naar vraag, zegt hij allemaal kleine spinnetjes te zien lopen. Ik vertel hem dat ik ze niet zie, maar dat je op een IC soms best wel in de war kan raken. We noemen dit een delier. Ik vertel de man dat het midden in de nacht is. Hij kijkt mij met grote ogen aan en zegt: ‘Weet je dat wel zeker? Het is hier heel erg licht. En wanneer het nacht is hoort het donker te zijn. Ook hoor ik je collega net nog zeggen dat ze gaat scoren. Je gaat me toch niet vertellen dat hier achter dat witte doek ook nog een voetbalveld zit!?’.

Na zo’n intensieve nachtdienst besef je dat de patiënten op IC kwetsbaar zijn. Ze hebben 24 uur per dag zorg en aandacht nodig. Soms is het ziek zijn en de zorg zo intensief dat ze er raar van worden, of worden ze niet beter.  Gelukkig is het met de man van bed 8 weer goed gekomen, en kon de vrouw van bed 9 na een aantal dagen en antibiotica weer naar de verpleegafdeling.

 Praktisch
Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube social media UMC social media