• Home
  • Contact
  •  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Werken met patiënten

Print 

Wet BIG: kwaliteit van de zorg

E​en belangrijke wet op het gebied van de bewaking van de kwaliteit van de beroepsuitoefening in de Nederlandse gezondheidszorg is de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg, kortweg de Wet BIG. Vereist de functie die u gaat uitoefenen een BIG-registratie, neem dan uw registratiebewijs mee naar het aanstellingsgesprek.

Medisch Specialisten Registratie Commissie

Registratie van artsen en specialisten. Als u bij ons komt werken als medisch specialist moet u een actuele inschrijving in het RGS-register kunnen overleggen tijdens het aanstellingsgesprek.

Opleidingsregistratie

Wordt u aangesteld als arts-assistent in opleiding tot specialist (AIOS), neem dan uw registratiebewijs opleiding mee naar het arbeidsvoorwaardengesprek of stuur deze naar P&O als u geen aanstellingsgesprek heeft.

Nazorg bij een ingrijpende gebeurtenis

Werken in een ziekenhuis is vooral mensenwerk: samen met de collega’s werk verzetten waardoor patiënten, bezoekers, studenten en medewerkers zich prettig voelen in het UMCG. Soms zijn er gebeurtenissen die net iets teveel van het incasseringsvermogen vragen. Goede opvang is dan belangrijk. In het UMCG bestaat een Collegiaal netwerk: een groep medewerkers die steun bieden aan collega’s om een ingrijpende gebeurtenis te helpen verwerken. Via de site van de Personeelswinkel, onder de N van Nazorg vindt u meer informatie, de namen en telefoonnummers.

Centrale Incident Meldingen       

Iedere ziekenhuismedewerker kan in de patiëntenzorg een situatie meemaken waarin er iets mis gaat of waarin hij zich realiseert dat er iets mis had kunnen gaan. Als hij daar melding van maakt, kan er in het vervolg wellicht iets gedaan worden zodat echte ongevallen kunnen worden voorkomen. Daarom wordt een beroep op alle medewerkers gedaan om fouten en (bijna) ongevallen in de zorg te melden.

Patientveiligheid en kwaliteit

Het UMCG stelt hoge eisen aan patientveilgheid en kwaliteit.  Het UMCG vindt het belangrijk dat er plaats is voor het zichtbaar en bespreekbaar maken van onvolkomenheden, fouten, klachten en (bijna)calamiteiten in de zorg. Dit in de overtuiging dat zorgprofessionals maar ook andere betrokkenen als samenwerkend collectief daar lering uit willen trekken en zich willen verbeteren. Een geïntegreerd aanbod van opleiding en scholing voor álle medewerkers heeft tot doel dat letterlijk iedereen in het UMCG het kwaliteits- en veiligheidsdenken in de genen moet hebben.

In uw werk in de patientenzorg komt u in uw dagelijks handelen in aanraking met verschillende aspecten van patientveiligheid. Uw leidinggevende kan u daarover informeren.

Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube social media UMC social media