•  NL
  • mijnUMCG

UMCG en Martini Ziekenhuis richten MS Centrum Noord Nederland op

14 mei 2012

Neurologen en onderzoekers van het UMCG en het Martini Ziekenhuis richten samen het MS Centrum Noord Nederland op. Het doel van dit centrum is om zowel de zorg voor MS-patiënten verder te verbeteren door nauwere samenwerking tussen deze twee ziekenhuizen, als om klinisch- en preklinisch wetenschappelijk onderzoek naar Multiple Sclerose (MS) te bundelen. In Nederland bestaan reeds MS-centra in Amsterdam, Rotterdam en Nijmegen; een MS-centrum voor de noordelijke regio van Nederland werd node gemist. Martiniziekenhuis en UMCG behandelen samen meer dan de helft van alle MS-patiënten in de noordelijke regio. Het initiatief wordt van harte ondersteund door de Stichting MS Research, Stichting MS Anders en de patiëntenvereniging MSVN.

Het uiteindelijke doel van het MS-centrum is om de zorg voor alle MS-patiënten in de regio Noord-Nederland te verbeteren. MS-patiënten in andere ziekenhuizen blijven, ook na de start van het centrum, onder behandeling van hun eigen neuroloog; het uitgangspunt is dat een MS-patiënt recht heeft op goede zorg in zijn eigen omgeving. Het centrum wil met name MS-patiënten de mogelijkheid bieden van een second opinion over diagnose, therapie of zorg en neurologen buiten deze twee ziekenhuizen de mogelijkheid bieden tot laagdrempelig overleg met neurologen van het MS-centrum. Zodoende kan veel kennis over MS verspreid worden en profiteren patiënten hiervan. Hierbij is ook de kennis van het UMCG Centrum voor Revalidatie, locatie Beatrixoord onontbeerlijk. Door gebruik te maken van de sterke punten van elk van de drie locaties (UMCG, Martini Ziekenhuis en Beatrixoord) zijn er meer mogelijkheden tot verbetering van zorg.

De nadruk bij het klinisch onderzoek van het MS Centrum Noord Nederland komt te liggen op twee thema’s: de oorzaken en herstelmogelijkheden van myeline verlies en de latere, meer ernstige fase van MS. Er is al veel kennis op het gebied van de vorming van myeline, de isolatielaag van zenuwen die juist bij MS beschadigd raakt. Over de latere fase van MS is relatief weinig bekend. Hoewel er tegenwoordig medicatie is waarmee de ziekteactiviteit in de eerste fase kan worden onderdrukt, is er tot op dit moment geen middel waarvan is aangetoond dat het de ziekte remt in de (latere) progressieve fase. Dit onderzoek naar de neurodegeneratieve mechanismen in het ziektebeeld, past volledig in de focus op het thema ‘Healthy ageing’ van het UMCG. Het wetenschappelijk onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de afdelingen Celbiologie en Neurowetenschappen van het UMCG.

Klinisch relevant onderzoek naar MS kan niet zonder de medewerking van grote aantallen patiënten waarvan klinische gegevens en biomaterialen verzameld worden. Door de patiëntengroepen van UMCG en Martiniziekenhuis te combineren ontstaat een groep MS-patiënten van voldoende omvang om vernieuwend onderzoek mogelijk te maken. Dit onderzoek moet leiden tot nieuwe en effectievere vormen van therapie.

Multiple Sclerose is een aandoening van het centraal zenuwstelsel. MS is waarschijnlijk een auto-immuunziekte. Nederland telt ongeveer 17.000 mensen met MS waarvan er bij benadering 2.000 in de drie noordelijke provincies wonen.

Noot voor de pers - Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichting UMCG via (050) 361 22 00 of Martini Ziekenhuis, Harriët Hamstra, sr. communicatieadviseur, 050 524 6208/5024 of 06 10706437.

Praktisch
Volg ons op sociale mediaFacebook LinkedIn Twitter Youtube Instagram