• Home
  • Contact
  •  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Beweeg- en Sportloket

Print 

​​​​Bij het Beweeg- en Sportloket kunt u terecht met al uw vragen over aangepast bewegen en sporten. ‘Hoe blijf ik, ook na mijn revalidatie, het beste in beweging?’ en ‘Wat zijn geschikte sportmogelijkheden?’ zijn voorbeelden van vragen die u bij het Beweeg- en Sportloket kunt stellen. Ook kunt u hier een persoonlijk advies krijgen over uw wensen en mogelijkheden op het gebied van bewegen en sporten.

Beweeg- en sportadvies op maat

Tijdens de revalidatie bekijkt de patiënt samen met de beweeg- en leefstijladviseur waar zijn of haar interesses, motivatie en mogelijkheden liggen op het gebied van bewegen en sport. Op die manier werkt de patiënt aan individuele doelen op het gebied van het ontwikkelen, behouden of uitbouwen van een actieve leefstijl. Een advies is dus altijd op maat.

Na de revalidatie is het behouden van een gezonde levensstijl belangrijk. Daarom is het mogelijk om telefonische ondersteuning te krijgen van de beweeg- en leefstijladviseur.

Waar vindt u het Beweeg- en Sportloket?

Het Beweeg- en Sportloket is gevestigd in het UMCG Centrum voor Revalidatie op locatie Groningen en in Haren. In Groningen is er elke tweede en vierde donderdag van de maand een spreekuur van 13.00 tot 16.00 uur. U vindt het Beweeg- en Sportloket in de polikliniek Vorm en Beweging van het UMCG, Fonteinstraat 5. U kunt een afspraak maken via uw (revalidatie)arts.

Op locatie Beatrixoord in Haren vindt u het Beweeg- en Sportloket in het Sportcomplex, naast het zwembad. Het Beweeg- en Sportloket op locatie Beatrixoord is iedere dag van 09.00 tot 17.00 uur geopend. U kunt vrijblijvend langskomen of een afspraak maken via een van uw behandelaars. ​

​​Beweegzoeker

Bewegen, sporten en een gezonde levensstijl ontwikkelen is onderdeel van een revalidatiebehandeling. Het is belangrijk dat patiënten deze gezonde en actieve levensstijl volhouden, ook na de behandeling. Op de website Uniek Sporten kunt u zoeken naar beweeg- en sportmogelijkheden. ​U vindt er ook sportscholen en sportverenigingen die in hun aanbod 'bewegen voor mensen met een aandoening' hebben. U vindt gemakkelijk een geschikte bewegingsactiviteit bij u in de buurt.

Tips om (meer) te bewegen

  • Kies activiteiten die u leuk vindt en die bij u passen.
  • Verdeel uw energie en zorg voor voldoende rust.
  • Voer de duur, intensiteit en frequentie van de activiteiten geleidelijk op.
  • Beweeg of sport samen met anderen, dat is gezellig en motiverend.
  • Maak een afspraak met een familielid, buurvrouw, buurman, vriend
    of vriendin om samen te bewegen op een vast tijdstip.
  • Rust even uit als de activiteit te inspannend wordt; laat u niet opjutten om toch door te gaan.
  • Als u met de lift omhoog moet, kies er dan voor om tot de eerste
    verdieping met de trap te gaan.
  • Gebruik een stappenteller om uw inspanningen te meten;
    dit werkt motiverend en bevordert extra inspanning.
  • Maak standaard na het eten een ommetje.
  • Probeer een nieuwe wandelroute uit.
  • Beweeg mee met het televisieprogramma Nederland in Beweging.
  • Beloon uzelf voor wat u hebt bereikt.