In het middelbaar en hoger beroepsonderwijs krijgt beroepspraktijkvorming meer en meer de nadruk. Met name bij de beroepsbegeleidende en duale leerweg hebben werkgevers hierbij een belangrijke taak. In ziekenhuizen en zorginstellingen krijgen medewerkers steeds vaker een expliciete aanstelling of taak om leer- en opleidingstrajecten op te zetten en leerlingen, studenten of collega's te begeleiden. In deze opleiding leert u alle taken van een praktijkopleider uit te voeren. De opleiding is een verbreding en verdieping van de basiscursus werkbegeleiding en de vervolgmodules.
De ontwikkelingen rondom het nieuwe Coronavirus kunnen van invloed zijn op het onderwijs dat we plannen. We volgen de ontwikkeling en het beleid nauwgezet en haken hierop aan, bijvoorbeeld door locatie, groepsgrootte of werkvormen aan te passen.
Doelgroep
• Praktijkopleiders en medewerkers die werkbegeleiders in de gezondheidszorg aansturen.
• Personen die stagiaires of leerlingen van verschillende (vervolg)opleidingen begeleiden en die een functie als praktijkopleider of regieverpleegkundige Onderwijs en Begeleiding ambiëren.
Doel
U leert in de opleiding de taak van praktijkopleider uit te voeren. Wat moet u kunnen als praktijkopleider:
• U gaat bewust en methodisch om met uw eigen leerproces en reflecteert hierop.
• U bereidt de stagiaire voor op de toekomstige beroepsuitoefening door onderwijs en coaching.
• U hebt een professionele begeleidingsattitude. U helpt de stagiair de doelstelling van de beroepsopleiding en het gewenste niveau te bereiken.
• U coacht de stagiaire en de werkbegeleider bij het proces leren-leren met als resultaat zelfsturing.
• U organiseert en coördineert het praktijkgedeelte van de opleiding.
• U schept voorwaarden voor een optimaal leerklimaat op de afdeling.
• U vertaalt problemen in de organisatie naar scholingsvragen en programma’s voor het bereiken van vooropgestelde doelen.
• U vertaalt vakinhoudelijke componenten naar concrete onderwijsleersituaties en begeleidingssituaties.
• U maakt een afrondende opdracht op het gebied van opleidingsontwikkeling gericht op innovatie en kwaliteit en presenteert dit.
Duur
De opleiding bestaat uit 13 lesdagen.