Om ontwikkeling van generieke competenties (CanMEDS) en bekwaming in vakoverstijgende thema’s te ondersteunen wordt er voor a(n)ios Discipline Overstijgend Onderwijs (DOO) georganiseerd. Het UMCG biedt -deels in samenwerking met het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) en Martini Ziekenhuis (MZH)- het volgende DOO aan. Per activiteit schetsen onderstaande symbolen achtereenvolgens binnen welke niet-medische profileringsrichting het onderwijs past, voor welke opleidingsfase het onderwijs met name geschikt is, en welke CanMEDS competenties er centraal staan. NB de symbolen zijn bedoeld als keuzehulp en geenszins bindend.
Aanbod Centrale Medische Bibliotheek Voor het verbeteren van je research impact, Open Access publiceren, zoekstrategieën en meer kun je gebruik maken van het aanbod van de CMB. |
|
|
|
Active Learner (op aanvraag) Hoe krijg en houd ik regie over mijn eigen opleiding?
| |
|
|
Art of balancing (organisator: MCL academie) Wat motiveert en belemmert me? Hoe blijf ik in balans? Krijg en houd inspiratie en plezier in je werk!
| |
 |
|
Basic course on Regulations and Organization of Clinical Trials (BROK®) Hoe doe ik patiëntgebonden onderzoek binnen de strenge grenzen van de wet? |
|
|
|
Bekostiging ziekenhuiszorg (organisator: Martini Ziekenhuis) Welke invloed heb ik op de productie en de kostprijs van zorg? Hoe help ik de kwaliteit en betaalbaarheid van zorg in balans te houden?
|
|
|
|
Communicatie en samenwerking Een greep uit de uiteenlopende thema’s: Hoe bespreek ik SOLK, donatie en/of reanimeren? Hoe pas ik SDM toe? Hoe ga ik om met eisende patiënten? Maar ook: Hoe geef ik mijn grenzen en wensen aan bij collega’s? Hoe ontvang of geef ik complimenten/kritiek?
| |
|
|
Doelmatigheid (organisator: Martini Ziekenhuis) Hoe kan ik mijn dagelijkse werkzaamheden efficiënter invullen? Wat kosten mijn behandelingen eigenlijk? Waar kan ik gemakkelijk op besparen zonder kwaliteit in te leveren?
|
|
|
|
Ethiek en professionaliteit Hoe neem ik een verantwoord besluit bij medische of wetenschappelijke dilemma’s en hoe ga ik om met mijn eigen fouten? Neem contact op voor de mogelijkheden |
|
|
|
Juridisch verantwoord zorgen In ontwikkeling, nadere informatie volgt. Beoogde thema’s: rechten en plichten van patiënten, en omgang met juridisering van zorg, wils(on)bekwaamheid en privacy van patiënten. |
|
|
|
Maak je eigen CAT (op aanvraag) Hoe formuleer ik een goede klinische vraag en zoek én beoordeel ik de bijbehorende literatuur?
| |
|
|
Medisch management voor (bijna) Jonge Klaren Hoe houd ik overzicht en regie over mijn eigen bestaan als specialist in een professionele omgeving? Over rollen, belangen en achtergronden. |
|
|
|
Ouderengeneeskunde (organisator: Martini Ziekenhuis) In ontwikkeling, nadere informatie volgt.
| |
|
|
Opleidingsmiddag Dé gezamenlijke middag voor aiossen, opleiders en supervisoren. | |
|
|
Palliatieve zorg Wat is palliatieve zorg en hoe maak ik dit onderwerp bespreekbaar? Variant voor beginners en gevorderden. | |
|
|
Systematische benadering van medische spoedsituaties (SBMS) ABCDE: hoe herken en behandel ik de acuut zieke patiënt? | |
|
|
Teach the Teacher (TtT) voor AIOS Hoe maak ik onderwijsmomenten zo effectief en efficiënt mogelijk? Met aandacht voor de a(n)ios als zender én ontvanger. |
|
|
|
Timemanagement: grip op je werk, rust in je hoofd Hoe prioriteer ik mijn lange lijst van taken en geef ik mijn grenzen aan? | |
|
|