•  NL 
  • Login medewerkers
  • mijnUMCG

Covid-19 Update: Informatiebrief 4 voor transplantatiepatiënten

Print 
24 december 2020

​​​​​​​​​​​​​​​​​Patiënten die een orgaantransplantatie hebben ondergaan of hiervoor op de wachtlijst staan hebben opnieuw een informatiebrief ontvangen.

Hierin delen we informatie over het coronavaccin, leefstijl in coronatijd en de boekpresentatie van 25 november jl. 

De inhoud van de informatiebrief leest u hieronder.

Vierde informatiebrief (december 2020)

COVID vaccin en transplantatie  

Vragen 

De laatste weken ontvangen wij veel vragen over vaccinatie tegen het coronavirus. De berichtgeving over vaccineren op korte termijn is hoopvol en we verwachten veel van de vaccins. Wij hopen dat de vaccins op korte termijn goedgekeurd en beschikbaar zullen zijn en dat dat ook voor getransplanteerden zal gelden. Wanneer dat het geval is adviseren wij om u te laten vaccineren.

Effectiviteit en veiligheid

Wij hebben met de huidige kennis geen reden om te denken dat RNA vaccins van Pfizer en Moderna voor getransplanteerden extra risicovol zijn. Het is mogelijk dat de vaccins bij gebruik van afweeronderdrukkende geneesmiddelen minder effectief zijn. Toch weten wij dat de griepvaccinatie ook bij getransplanteerden werkt en zijn hoopvol dat dit ook voor de coronavaccinatie het geval zal zijn. Zeker omdat het coronavaccin veel effectiever lijkt te zijn dan het griepvaccin.

Onderzoek immuunreactie

Op dit moment worden onderzoeken voorbereid waarin wij de immuunreactie van nier- en longgetransplanteerden op het vaccin meten. Zodra de vaccinaties in Nederland beginnen kunnen we hierdoor zo snel mogelijk meer informatie verzamelen. Deze informatie zal voor alle getransplanteerden van belang zijn.

Vroegtijdig vaccineren

Wij doen onze uiterste best om patiënten op de wachtlijst en getransplanteerden hoog op de lijst te krijgen van groepen die vroegtijdig gevaccineerd kunnen worden. Wanneer de vaccins beschikbaar zijn weten we op dit moment nog niet. Zodra hierover meer bekend is zullen wij u informeren.

Naleven coronaregels

Wij willen nogmaals benadrukken dat de meeste getransplanteerden tot de risicogroepen voor een ernstig beloop van een COVID-19 infectie behoren. Zeker in deze maanden rondom kerst en Oud en Nieuw is het bijzonder belangrijk om de aandacht niet te verslappen. Wij adviseren met klem dat u zich ook tijdens de feestdagen aan de coronaregels van het RIVM houdt.

 

Werken aan een gezonde leefstijl in corona-tijd  

Een gezonde leefstijl door voldoende te bewegen, gezond te eten en goed voor jezelf te zorgen is voor en na een transplantatie erg belangrijk. Ondanks de beperkingen is het ook nu van belang om aan uw leefstijl te blijven werken. Daarom in deze informatiebrief een aantal tips.2


Bewegen is goed, maar meer bewegen is beter!

Bewegen is voor iedereen belangrijk. Het verlaagt de bloeddruk, gewicht, bloedsuikerspiegel en stressniveau. Daarnaast verhoogt het goede cholesterol, versterkt het afweersysteem, verbeterd nachtrust en krijgt u er een goed gevoel van.
Om dit te bereiken is het nodig om elke dag minimaal 30 minuten te bewegen, langer mag natuurlijk ook. Deze beweegtijd mag u ook over de dag verdelen. Probeer hier een vast moment op de dag voor te vinden. Direct na het opstaan, na de lunch of het einde van de dag. En probeer daarnaast gedurende de dag actief te zijn door bijvoorbeeld het werken in de tuin, voetballen in de tuin met de kinderen, een paar keer extra de trap op en af lopen. Probeer uw zittijd te doorbreken door elk half uur even op te staan en een rondje door het huis te lopen. Of bel iemand die nu wat extra aandacht kan gebruiken en loop ondertussen door het huis. Als u 5x per week matig intensief beweegt, voldoet u aan de Nederlandse norm van gezond bewegen.
Er zijn motiverende apps en programma’s om in bewegen te komen of te blijven:

  • Swork it: Deze fitness-app verspilt geen tijd! Geef aan wat u wilt bereiken en begin met de oefeningen.
  • 7-minute-workout: Heeft u het druk? 12 intensieve oefeningen in deze app worden afgewisseld met korte pauzemomenten.
  • Elke ochtend is er Nederland in beweging op tv. En vergis u niet, dit is pittiger dan u denkt!
  • Activeer de stappenteller op uw telefoon of installeer een stappenteller-app. Voor een gezond leven zou u eigenlijk 10.000 stappen per dag moeten zetten. Lukt dat niet? Probeer dan elke dag meer stappen te zetten dan de vorige. Bijv. door u als doel te stellen elke dag 100 tot 500 stappen meer te zetten.
 

Gezonde voeding

Werken aan een gezonde leefstijl en een gezond gewicht doe je stap voor stap. Een eerste stap richting gezonde voeding kan bijvoorbeeld het maken van een Eetwissel zijn. Bij een Eetwissel vervang je iets dat niet in de Schijf van Vijf staat naar een gezondere keuze die wél in de Schijf van Vijf staat. De ‘Kies Ik Gezond?’-app van het Voedingscentrum kan u helpen bij het maken van een gezondere keuze. Zoek, scan of vergelijk een product. Staat het product niet in de Schijf van Vijf?, dan krijgt u tips om een gezondere keuze te maken. Klik hier voor meer informatie.

Door gebruik te maken van Mijn Eetmeter, een online eetdagboek van het Voedingscentrum, kunt u inzicht krijgen in uw eetpatroon. Ook kunt u een persoonlijk advies ontvangen om uw voedingsadvies te verbeteren. Klik hier voor meer informatie.

 

Mentaal fit

Zorgen voor uw mentale gezondheid is net zo belangrijk als voor uw lichamelijke gezondheid. ‘Goed in je vel’ zitten is belangrijk om met de uitdagingen en onzekerheden van deze tijd om te kunnen gaan. Misschien merkt u dat u meer zorgen hebt of meer piekert. Dat is een hele normale reactie op een abnormale situatie. Belangrijk is dat u aandacht heeft u voor uw mentale gezondheid. Bijvoorbeeld door positief te denken of door te bedenken waar u dankbaar voor bent. Laat dingen waar u geen invloed op hebt los, en erken uw gevoelens. Bespreek hoe u zich voelt met de mensen om u heen. Als u denkt dat u professionele hulp nodig heeft kunt u contact opnemen met de maatschappelijk werker van uw transplantatieteam om te overleggen.

Tips die bijdragen aan een goede mentale gezondheid:

  • Creëer regelmaat en structuur: zorg voor het behoud van de dagelijkse structuur door op een normale tijd op te staan en te gaan slapen, te douchen en aan te kleden. Eet en drink op uw gebruikelijke momenten. Wissel activiteiten af en neem regelmatig pauze/frisse lucht.

  • Zorg voor voldoende afleiding en ontspanning: doe om te ontspannen iets dat u leuk vind, zoals lezen, koken, knutselen, puzzelen, wandelen, fietsen of yoga.

  • Blijf in contact met dierbaren: stoom afblazen (praten en delen) en vraag tijdig hulp. Het kan ook prettig zijn om een dagboek bij te houden waarin u opschrijft hoe u zich voelt, wat u helpt en wat u nodig heeft om u beter te voelen.

Meer tips leest u hier.

 

Boekpresentatie 50 jaar transplantatiegeneeskunde UMCG  

Op woensdag 25 november jl. heeft de digitale boekpresentatie plaatsgevonden van het boek ‘van leren overleven naar leren over leven’, vijftig jaar transplantatie in het UMCG.

Onder leiding van Cunera van Selm werd terug gekeken op de afgelopen vijftig jaar. Ook wisselden transplantatieprofessionals van vroeger en nu ervaringen uit. Getransplanteerden kwamen in beeld door middel van zelf opgenomen filmpjes. Het eerste exemplaar van het boek werd (digitaal) door de voorzitter RvB, Ate van der Zee, uitgereikt aan Tweede Kamerlid Pia Dijkstra. Als kers op de taart zal begin 2021 de Engelse vertaling verschijnen onder de naam ‘Shared care for shared organs’.

Wilt u de boekpresentatie terugkijken, klik dan hier.